Ogólnie o Birmie

UWAGA:

"W związku z utrzymującą się napiętą sytuacją, MSZ odradza podróże do stanów Kachin (z wyjątkiem stolicy Mytkyina), północny Shan, południowy Chin i Rakhine (z wyjątkiem miejscowości Thandwe i Ngapali).

Na wyżej wymienionych obszarach może dochodzić do walk wojsk rządowych z ugrupowaniami zbrojnymi i bojówkami."      (1 września  2017 r.)

Shwedagon   w Rangunie

Największa atrakcja Birmy - Shwedagon

Pyin Oo Lwin na północ od Mandalay

Kompleks świątynny w Myauk U, Arakan

Łowimy  na zachodzie Birmy - Ngapali Beach

Świątynia  Kyauk-Kalap  w Hpa-An

Podróż koleją znad jeziora Inle

• Walutą w Birmie jest kyat (MMK); 1000 MMK to około 3 zł (w listopadzie 2016 r.);

• Podaję ceny przejazdów na jedną osobę, natomiast w przypadku taksówek za kurs

• Ceny noclegów za pokój 2 osobowy, przeważenie ze śniadaniem

• Noclegi wybieraliśmy na bieżąco, poza 3 przypadkami, kiedy bukowaliśmy je z wyprzedzeniem (pierwszy nocleg w Rangun, nad jeziorem Inle i w kurorcie nadmorskim Ngapali, gdzie radzą rezerwować wcześniej). Gdy chcieliśmy  zmienić   nocleg,   rzeczywiście nie było łatwo znaleźć    coś  w   cenie   poniżej   80 euro

• Pobyt w Birmie trwał 28 dni, czyli maksymalny okres, na który otrzymać można wizę. Otrzymuje się ją szybko i bezproblemowo on-line przez stronę    https://evisa.moip.gov.mm/NewApplication.aspx

1. Lot Warszawa - Dubaj - Bangkok – Rangun (28 h).

2. Lądowanie o 17:25 i taksówka (1h; 7000 MMK) do hotelu LAI LAI (30$) - bardzo miły i usłużny właściciel.

3. Zwiedzanie Rangun (zobacz artykuł z filmem „Pagoda Shwedagon 3 razy dziennie”).

4. Dojazd do Hpa-an: taksówka (1h; 7000 MMK) na dworzec autobusowy za lotniskiem i 6h autobusem (4500 MMK), zatrzymujemy się w Soe Brothers Guesthouse (spartańskie warunki; 20 000 MMK), ale oferują dobre wycieczki).

5. Świetna wycieczka z hotelu (7000MMK): jaskinie, pagody i inne atrakcje wokół Hpa-An (wziąć latarki); O 18:00 wyjazd do Mandalay (13,5h; 18$).

6. Odpoczynek w całkiem sympatycznym Hotelu Nylon (18$); spacer wokół pałacu królewskiego, zwiedzanie pagód i Wzgórze Mandalay o zachodzie słońca.

7. Rejs do Mingun, bazar kwiatowy, zwiedzanie Mandalay, zachód słońca przy słynnym moście tekowym

8. Rano przejazd do Pyin oo Lwin (2h; 3000 MMK), zatrzymujemy się omyłkowo w Grace Hotel 2 zamiast 1 – porażka (21000 MMK), spacer po mieście, targ.

9. Ciąg dalszy w Pyin oo Lwin: największy ogród botaniczny w Myanmarze (zobacz film), wycieczka dorożką po  pozostałościach epoki kolonialnej i powrót do Mandalay (nocleg w Lucky Hotel 35$ – bardzo dobry).

10. Dzień w Mandalay, jarmark jadeitu, piękna świątynia z drewna, extra masaż stóp (masowały nas dwie dziewczyny o imionach E-e i He-he za 8000 MMK) i taksówka na dworzec autobusowy JJ Express (7000 MMK), przejazd do Nyaungshwe nad jeziorem Inle (7,5h; 18$).

11. W autobusie płacimy za wstęp nad Inle (12 500 MMK), dojeżdżamy do hotel Inle Star Hotel przed 6 rano, czekamy do 12:00 na pokój, w międzyczasie śniadanie w super naleśnikarni Inle Pancake Kingdom, otrzymawszy klucze do pokoju liżemy rany po całonocnej jeździe, rozglądamy się po Nyaungshwe, płyniemy na zachód słońca nad Inle (3000 MMK).

12. Płyniemy na wschód słońca nad jeziorem i wycieczką łodzią po jeziorze Inle (ok. 8h; 16 000 MMK).

13. Wieczorem jedziemy na festiwal balonów (motoryksza 12 000 MMK). Powrót ok. 2 w nocy.

14. Oglądamy okolice Inle z roweru (wypożyczenie 2000 MMK).

15. Jedziemy motorikszą na dworzec kolejowy (10000 MMK), a potem pociągiem do Thazi (9h; 3000 MMK), ale z powodu zawalenia się mostu dojeżdżamy do innej miejscowości, godzinę drogi od Thazi, do którego w ostateczności docieramy busikiem. Trasa koleją godna polecenia, widoki przepiękne.

16. Wyjazd do Baganu, szukamy hotelu, tym razem starannie wybierając miejsce noclegu. Wybór doskonały New Park Hotel (30$), zachód słońca wśród pagód z XI-XII w. (obejrzyj film i poczytaj o Paganie)

17. Bagan na rowerach

18. Pędzimy tym razem na wschód słońca nad pagodami (cały czas w Baganie); dojazd vanem do Magwe (4h; 7500MMK) i o 22:00 autobus nocny do Mrauk U (wszystko rezerwował nasz ulubiony New Park Hotel) (12h; 30 000MMK). Autobus jedzie z Mandalay i wsiada się do niego przy sklepie KHM fashion shop.

19. Mrauk U (ruiny północne), mamy fajny bungalow w Myauk-U Palace Hotel (30$).

20. Mrauk U (wycieczka łodzią do wiosek Czinów; 70 000 MMK na 2 osoby) i inne ruiny.

21. Rano o 6:00 wyruszamy promem do Sittwe (4,5h; 10$) – cudowna podróż – zobacz film; mamy niezły hotel  Mya Guest House (34 000 MMK) niedaleko sławnego drzewa nietoperzy.

22. Znów rejs promem, o wiele mniej przyjemny, bo 11,5 h płyniemy z Sittwe do Taunggok (35$); Na koniec czeka nas najgorszy hotel w całym Myanmarze, którego nazwy nie pamiętam, bo nie chcę. Łóżko nam się zawaliło, gdy Darek chciał je przesunąć. Nie dało się go naprawić, więc dostaliśmy inny pokój. Rano zmykaliśmy stamtąd najszybciej jak się dało.

23. Dojazd do Ngapali (2,5h samochodem osobowym za darmo). Hotel Laguna Lodge (35 EUR). Dostaliśmy pokój w drewnianym domu w stylu Rakhine, bez okien. Szału nie było.

24. Ngapali - fishing za 25 000 na dwoje; polecam, świetna przygoda nie tylko dla wędkarzy.

25. Ngapali – zmieniliśmy hotel na Royal Beach Motel (40$) z super śniadaniem.

26. Ngapali (tak nam się spodobało, że powtórzyliśmy fishing).

27. dojazd do Rangun (nocą 13h; 15 000 MMK).

28. Rangun – znów hotel LAI LAI  HOTEL, NO 783 MAHABANDOOLA ROAD, LANMADAW TOWNSHIP, 11111 YANGON   (30$).

29. Rangun nocą (00:50) wylot do Dubaju

Po przylocie do Dubaju i zainstalowaniu się w hotelu wyglądałam tak:

Najnowsze artykuły:

Relacje

Kiedy jechać do Birmy?

Co prawda mówi się o dwóch diametralnie różnych porach roku w Myanmarze, ale  z  „użytkowo-podróżniczego” punktu widzenia wyróżniłabym trzy:

• sucha od listopada do lutego - najlepsza z perspektywy turysty z naszej strefy klimatycznej. Nie znaczy to, że w tym czasie nie pada deszcz, ale że temperatury w ciągu dnia są znośne, a wieczory i poranki bywają chłodnawe. Zdecydowanie przyda się jedna sztuka odzieży z długim rękawem;

• sucha i bardzo gorąca od marca do połowy maja z temperaturami nie dla mieszkańca Europy Środkowej;

• deszczowa od połowy maja do października, z apogeum przypadającym na nasze miesiące wakacyjne. W tym czasie oprócz rzęsistych ulew, wilgoci i upałów, dodatkowym utrudnieniem w podróżowaniu stają się nieprzejezdne drogi.

Trudnością w planowaniu wyprawy do Birmy jest  konieczność wzięcia pod uwagę krótkich dni (mało czasu na zwiedzanie, bo słońce zachodzi około godziny 18, a noclegu trzeba wtedy szukać po ciemku) i długich przejazdów, mimo że trasa do pokonania nie jest  zbyt długa.

Na szczęście Mjanma się szybko zmienia i powstają nowe możliwości dojazdu oraz noclegów (oczywiście zmiany nie dotyczą długości dnia).

Autobusy pokonują trasy na drogach, po których wydawałoby się, że nie powinny.  A jednak. Wszyscy muszą wtedy  zjechać, zejść, przesunąć się, ustąpić.  Obowiązuje zasada, im większy  pojazd, tym większe prawa.

Program i koszty pobytu w  Mjanmie (listopad 2016 r.)

Powierzchnia Mjanmy wynosi 676 533 km2, ponad 2 razy więcej niż Polski.

Według spisu ludności w 2014 r. liczba mieszkańców Birmy wyniosła 51,5 mln, co z 76 osobami przypadającymi na 1 m2, czyni z Myanmaru jeden z najmniej zaludnionych krajów regionu.

Jednocześnie współistnienie 135 grup etnicznych powoduje, że Myanmar jest bardzo zróżnicowany etnicznie i kulturowo.

Tylko 30% ludności mieszka w miastach.

Przeciętne gospodarstwo domowe liczy 4,4 osoby. Dla porównania w Polsce jest to 2,7 (2015 r.).

Średnia długość życia w Birmie wynosi 66,8 lat (w Polsce około 77 lat).

52% zatrudnionych pracuje w rolnictwie i rybołówstwie. Drugim sektorem gospodarki, który skupia  9% zatrudnionych jest handel hurtowy i detaliczny oraz naprawy pojazdów mechanicznych i motocykli, a trzecim z 7% zatrudnionych jest przetwórstwo  przemysłowe.

85,5% budynków  mieszkalnych stanowi  własność, a 51% ma ściany zbudowane z bambusa.

Powrót do początku strony

czyli NAJki

Zdjęcia

Myanmar

Birma to kraj  życzliwych i uśmiechniętych ludzi.

Stosunkowo mało odkryta jest rajem dla podróżników. Co prawda infrastruktura turystyczna w niektórych miejscach jest jeszcze słabo rozwinięta, ale dla poszukiwaczy wyzwań i przygody to wspaniały kierunek podróży. Zobacz 3-minutowy film "Birmańskie klimaty":

Informacje praktyczne - mapa, program, koszty

Witaj na blogu Filmy z plecaka!

Relacje  z 5 kontynentów, filmy, zdjęcia, informacje, rekomendacje.

To ja
Największe atrakcje Birmy

7  NAJwiększych  zachwytów

1. Okolice  Hpa-An z pięknymi świątyniami ukrytymi w jaskiniach, polami ryżowymi i niesamowicie ukształtowanymi  górami.

2. Łowienie ryb na haczyk zamocowany na żyłkę  nawiniętą  na plastikową butelkę z tradycyjnej łódki w Ngapali Beach.

3. Rejs z Mrauk U do Sittwe malowniczo wijącą się rzeką.

4. Zwiedzanie Baganu na rowerze.

5. Wycieczka łodzią po jeziorze Inle mimo coraz większej komercjalizacji.

6. Bezinteresowność Pana Tun TUn z Napyitaw, który dał samochód  z kierowcą, aby nas dowieść do Ngapali Beach (3 godziny drogi w jedną stronę) bez żadnej zapłaty.

7. Uprzejmość menadżera LAI LAI Hotel, który przyjął nas o 4 w nocy, nie obciążając zapłatą za kolejną dobę. Znakomicie nam doradził  co, jak i kiedy mamy zrobić, aby dotrzeć na lot powrotny w środku nocy.

5  NAJwiększych niewypałów

1. Spacer nad rzeką Irawadi w Mandalay. Aż się krępowałam filmować.

2. Restauracja San Ma Tau Myanmar w Hpa-An  polecana  przez Lonely Planet - 10 regionalnych przystawek wcale nie przypadło nam do gustu tak bardzo, jak można się było spodziewać na podstawie opisu .

3. Soe Brothers Guesthouse w Hpa-An, także polecany przez Lonely Planet - jeden z najgorszych pod względem warunków, ale za to z  miłą obsługą.

4. Nocleg w tradycyjnym domu regionu Raghine, bez okien. Co tam w nocy nie łaziło... Brrr...

5. Tekowy Most dla pieszych, zwany Mini U-Bein Bridge w Mandalay na jeziorze pełnym śmieci. Można sobie odpuścić.

16 stycznia 2019
Mjanma/Birma/Myanmar Mam wrażenie, że na to pytanie niewielu odpowie poprawnie. To chyba najmniej znana stolica świata, o której często nie wiedzą nawet sami obywatele Mjanmy. Przyznam, że i moja wiedza na temat odległej od nas o 7,5 tysiąca kilometrów Birmy nie była imponująca. Na szczęście mogłam ją nabywać w najlepszy
09 stycznia 2019
Myanmar, okolice Mandalay Na ucieczkę za miasto nie trzeba nas długo namawiać. Tym razem po podróżniczych zmaganiach z wibrującym Mandalay wybraliśmy się w godzinny rejs do Mingun statkiem kursującym po rzece Irawadi. W zasięgu 50 kilometrów wokół Mandalay znaleźć można pozostałości czterech dawnych stolic birmańskiego królestwa: Mingun, Amarapura, Inwa, Sagaing.
27 grudnia 2018
Birma 2016 Mandalay jest dla mnie najciekawszym miastem w Myanmarze. Nie tylko z powodu bogatej historii, bowiem w okolicach Mandalay mieściły się aż cztery starożytne stolice Birmy. Tu królował również ostatni birmański monarcha król Thibaw, syn króla Mindona – założyciela nowej stolicy w Mandalay. Czy za sprawą Kiplinga, który napisał
09 sierpnia 2018
Atrakcje Birmy Odbudowany Pałac Królewski Naszą wycieczkę po wibrującym mieście Mandalay, położonym nad jedną z najbardziej spektakularnych rzek na świecie Irawadi, rozpoczynamy od spaceru wokół Pałacu Królewskiego. Przyglądamy się 8-metrowym murom fortecy, otoczonym fosą, za którymi stoją budynki królewskiego miasta, przypominającego miniaturowe Zakazane Miasto w Pekinie. Ściany twierdzy są bardzo
12 listopada 2017
Plaża  w   Mjanmie   W drodze powrotnej z Mrauk U do Rangunu warto odwiedzić, jak opisują przewodniki, najpiękniejszą plażę w Birmie – Ngapali Beach.     Myślę, że na południu Myanmaru są jeszcze ładniejsze, ale zbyt mało poznane i opisane plaże, gdyż rozwój tamtejszej turystyki rozpoczął się dopiero od 2013 r. Podróżowanie po
04 listopada 2017
Birma, Mjanma Jeden z najbardziej wyjątkowych regionów Myanmaru - Stan Kayin jest piękny i posiada ciekawą historię. Mając w pamięci przeszłość zamieszkującej go mniejszości narodowej Karenów, będącej jeszcze w 2010 r. ofiarą czystek etnicznych, nie zaskakuje fakt, że ruch turystyczny w tym miejscu raczej nie istniał.  Sytuacja zmieniła się dopiero
01 listopada 2017
Pociągiem po Mjamie, Myanmarze, Birmie Tą malowniczą trasą można dostać się nad jezioro Inle z Thazi w centralnej części Birmy. Teoretycznie, jak pokazuje informacja na mapie samochodem można przejechać ją w niecałe 4 godziny. Zapomnijcie, autobusem minimum 6 godzin, a pociągiem 8-9.  W pewnym momencie pociąg musi trawersować górę, więc
26 października 2017
Birma   Jeden z najtańszych przejazdów w Birmie to autobus z Yangun do miasteczka Hpa An (6h za 4,5 tys. kiatów, czyli mniej niż 15 zł). Ale nie o tym chciałam. Jedziemy do stolicy krainy Karenów (stan Karen lub Kayin) nazywanego też Ba-An. Jest to lud pochodzenia chińsko-tybetańskiego, który stanowi drugą
11 października 2017
Myanmar   Wiadomo, że będąc nad Inle każdy obowiązkowo wyruszy na wycieczkę łodzią i słusznie, bo jest to naprawdę wielka atrakcja (film, opis i zdjęcia w artykule Łodzią po jeziorze Inle). Ale co jeszcze ciekawego można przeżyć w tym miejscu? Opuściwszy łódź, którą "zwiedzało się" drugie co do wielkości jezioro Myanmaru,
24 maja 2017
Pyin Oo Lwin niedaleko Mandalay, Myanmar Zajrzyjmy do ogrodu botanicznego Kandawgyi  w górskiej miejscowości Pyin U Lwin położonej 70 km na północny-wschód od Mandalay.  Pyin Oo Lwin bywa nazywane "miastem kwiatów". Ta malownicza miejscowość na wysokości 1070 m n.p.m. tak zachwyciła Brytyjczyków podczas Trzeciej Wojny Birmańskiej (1885-1886), że postanowili założyć
04 maja 2017
Myanmar, Yangun, 2016. O wschodzie słońca, w środku dnia i wieczorem biegliśmy, aby zobaczyć największą atrakcję Birmy Pagodę Szwedagon w Rangunie (Yangon). Można godzinami kontemplować piękno tej świątyni i całkowicie poddać się nastrojowi, który tworzą dzwonki i szepty modlących się wiernych, mnóstwo kwiatów, dymiące kadzidełka i płonące świece. Wszyscy boso
Jak dotrzeć nad jezioro Inle? Miejscowość Nyaung Shwe (na mapie Shwe Nyaung) stanowi bazę wypadową wszelkich wycieczek po Inle. Wbrew oczekiwaniu, że dotarcie do jednej z trzech największych atrakcji turystycznych Myanmaru powinno być bułką z masłem, dostanie  się tu nie jest wcale bezproblemowe.  Autobusy, pociągi i samoloty nie docierają bezpośrednio
03 maja 2017
Myanmar. Wycieczka po  jeziorze  Inle. Być w Birmie i nie zobaczyć jednej z jej największych atrakcji po prostu nie uchodzi. Niektórzy narzekają, że wkradła się tu zbyt duża komercja, ale mimo wszystko osobiście myślę, że warto tu przyjechać.  Inle zamieszkują  "Dzieci Jeziora", jak zwą siebie miejscowi z plemienia Intha. Zamieszkują
02 maja 2017
Myanmar Wschody i zachody słońca z dzwonowatymi pagodami w tle, to to, co Gumisie lubią najbardziej!  Dwa darmowe spektakle dziennie - zobacz na 6-minutowym   filmie: Skąd na stosunkowo niewielkim terenie wzięło się 10 tysięcy stup? Ano z bogactwa i potęgi Królestwa Paganu i gorliwej wiary jego władców. Ale od początku:
Zachodni Myanmar (Mjanma lub  Birma) Zapytacie: i co z tego? Może i słusznie, jednak przygotowując się do wyprawy zastanawiałam się, dlaczego Myauk U (albo Mrauk U) pojawia się tak rzadko w relacjach z podróży do Mjanmy, skoro mówi się, że może ono równać się nawet z koronną atrakcją Birmy, jaką
01 maja 2017
Myanmar, okolice jeziora Inle Klasztor Nyaung Oak to kolejny punkt naszej wycieczki łodzią po jeziorze Inle w sercu Myanmaru. Przy muzyce skomponowanej i wykonanej przez naszego przyjaciela Sławka Adamko, tym bardziej powinien Ci się spodobać. Jego budowę rozpoczęto w XIV wieku.  Klasztor jest usytuowany wśród zieleni w pobliżu miejscowości Indein.
Zachodni Myanmar Jedna z lepszych rzeczy, jakie mogą się przydarzyć w Birmie, to właśnie rejs z Myauk U do Sittwe w prowincji Arakan. Widoki po drodze są nieziemskie. Czy udało mi się to uchwycić? Zobacz film. Nasza towarzyszka podróży z dzieckiem. Śmieszne wełniane czapki to ulubiony element stroju kobiet i
12 stycznia 2017
Jechać 24 godziny do Myauk U? Bardzo kusiło nas, żeby się tam znaleźć. Zdjęcia i relacje w internecie obiecywały widok tajemniczych świątyń o nietypowym wyglądzie, przypominającym raczej bunkry niż obiekty sakralne. Charakterystyczne grubachne mury podsycały tylko naszą ciekawość. Ruch turystyczny jest tu znikomy w porównaniu z kompleksem pagód w Baganie
Myanmar - prowincja Rakhine (Arakan) Zamówiliśmy taksówkę, aby wybrać się w rejs rzeką Lemro. Naszym celem były wioski ludu Czinów. Spodziewaliśmy się spotkać kobiety z tradycyjnie wytatuowanymi twarzami - brzmi ekscytująco, nieprawdaż. Taksówka okazała się motorykszą z dwoma ławkami wzdłuż pojazdu. Takiej drogi nie widziałam nigdzie, a bywało się przecież
08 stycznia 2017
Myauk U w regionie Rakhine (Myanmar), dawniej zwanym Arakan, odwiedza rocznie zaledwie 5 tysięcy turystów zagranicznych, mimo że tutejsze atrakcje wielu porównuje do kompleksu świątyń w Baganie. To niewielkie dziś miasteczko, było niegdyś potężnym królestwem, jednym z największych w Azji. Z czasów świetności, przypadających na XVI wiek pozostały tu liczne
17 marca 2024
Maroko 2023 Witajcie w hipnotycznym Marrakeszu, gdzie każdy kąt skrywa historię, a każdy krok to wyzwanie dla zmysłów, gdyż zapachy przypraw kuszą niczym bajkowe wonie z tysiąca i jednej nocy.
29 lutego 2024
Maroko 2023 Fez założył pierwszy król Maroka Położenie Fezu jest niesamowite, a panorama miasta z dwóch punktów widokowych usytuowanych na przeciwległych ufortyfikowanych wzgórzach jest wręcz spektakularna (zobacz na filmie). Fez
06 stycznia 2024
Maroko, 2023 Rabat jest jednym z czterech cesarskich miast w Maroku. Jego charakterystyczną cechą jest harmonijne połączenie dawnej architektury z nowoczesną oraz czystość i uporządkowanie – w końcu to miasto
28 grudnia 2023
Maroko - Sahara Zachodnia Na temat Sahary Zachodniej (bagatela 266 tysięcy km2) dotychczas wiedziałam niewiele. Będąc na początku listopada w Agadirze natknęłam się na wystawę zdjęć upamiętniającą 48. rocznicę Zielonego
16 grudnia 2023
Maroko 2023 Z pewnością możecie sobie wyobrazić, jaką przyjemnością jest zamiana zgiełku suku na urokliwy ogród ukryty w plątaninie uliczek medyny Marrakeszu. Jardin Secret, czyli Sekretny Ogród lub Ogród Tajemnic
01 listopada 2023
Tanzania, Zanzibar, sierpień 2023 Jeśli nie interesuje Cię plażowanie, albo już Ci się znudzi pławienie się w luksusie ośrodków wypoczynkowych lub hoteli na wyspie, warto znaleźć jakieś atrakcyjne aktywności lub
07 października 2023
Tanzania, Zanzibar, 2023 Jak wyobrażacie sobie kamienne miasto? Mi przychodzą na myśl skały przypominające budynki miasta, z wznoszącymi się w niebo iglicami jak maszty, wieżami z otworami lub wgłębieniami przypominającymi
10 marca 2023
Oman 2022 To miał być „gwóźdź programu” naszej podróży do Omanu - Omański Wielki Kanion, zwany też Wielkim Kanionem Arabii lub Wielkim Kanionem Bliskiego Wschodu, przepastny, schodzący na jakieś 2
26 lutego 2023
Oman, listopad 2022 Muskat/Maskat/Masqat/Muscat zachwycił nas pięknym położeniem z widokiem na Zatokę Omańską o bardzo urozmaiconej linii brzegowej. Zobacz Muskat na filmie: Miasto od południa otaczają malownicze góry Al Hajar
10 października 2022
Seszele 2022 Pierwsze co rzuciło mi się w oczy w drodze z lotniska po wylądowaniu na Seszelach, to tropikalna roślinność pełna soczystej zieleni i potężnych drzew splątanych konarami, górujących nad
04 października 2022
Seszele 2022 Piątego dnia naszej podróży na Seszele wybraliśmy się promem Inter Island z Praslin na wyspę La Digue, co zajęło nam niespełna 20 minut (15 euro). Film-relacja z podróży
10 lipca 2022
Seszele 2022 Na Praslin dowiedziałam się, że Seszelczyk nie będzie zachwycony,  gdy  ugościmy go rybą. Owoców morza mają oni „po kokardę”, więc bardziej ucieszą się, jeśli  zaserwujemy im np. danie

© Wszelkie prawa zastrzeżone. Zdjęcia, filmy i teksty są naszą własnością. Kopiowanie i wykorzystywanie bez pisemnej zgody twórców jest zabronione.

Dwóch patrzy przez okno na tarasy