24 grudnia 2021
Kenia 2021 Safari to kenijska specjalność. Mieliśmy więc tradycyjne safari w dwóch parkach narodowych, jak również safari morskie niedaleko Wasini Island, z żółwiami i nie tylko w pobliżu Diani Beach oraz safari rzeczne wśród namorzynów w pobliżu wyspy Funzi. Dla
14 listopada 2021
Kenia, Afryka Wschodnia Naszym absolutnym MUST w Kenii było safari w Parku Narodowym Amboseli, aby móc podziwiać dzikie zwierzęta z ośnieżonym szczytem Kilimandżaro w tle. Marzyło mi się uchwycenie tego pocztówkowego widoku i dopiero na miejscu zdałam sobie sprawę, jak

Fort Jezus w Mombasie, Kenia

Twierdza Fort Jezus w Mombasie

Portugalczycy bronili  Fort Jesus przez 33 miesiące w 1697 r., aż w końcu Arabowie zdobyli twierdzę i objęli   panowanie nad wybrzeżem Kenii. Od 1895 roku Kenię włączono do Protektoratu Wschodnioafrykanskiego pod zarządem Wielkiej Brytanii. Brytyjczycy wkroczyli w głąb lądu,  uruchomili linię kolejową do Ugandy i wprowadzili zakaz handlu niewolnikami.  Na bardzo żyznych ziemiach południowo-zachodnich regionów kraju osiedliło się kilka tysięcy Brytyjczyków, którzy zatrudniali do pracy tutejsze plemiona Masajów i Kikuju.

Masajowie stanowią dziś 2,5% mieszkańców Kenii

Po I wojnie światowej zaczął budzić się ruch narodowo-wyzwoleńczy. W 1952 roku wybuchło powstanie, które  Brytyjczycy stłumili,  wprowadzając stan wyjątkowy,  pacyfikując wsie, zamykając afrykańskie szkoły oraz więżąc przywódców powstania i działaczy wyzwoleńczych. Mimo to powstanie trwało 4 lata, w czasie których zginęło 13,5 tysiąca Kenijczyków i tylko 100 Europejczyków). W 1956 roku powstanie upadło, stan wyjątkowy zniesiono w 1960 roku, a  w 1963 roku zniesiono kolonię brytyjską.  Republika Kenii została członkiem Brytyjskiej Wspólnoty Narodów i ONZ. Pierwszym prezydentem został działacz niepodległościowy  Jomo Kenyatta. Kenia  pełni obecnie wiodącą rolę gospodarczą i polityczną we Wschodniej Afryce.

Religia mieszkańców Kenii

Niemal 86% Kenijczyków to chrześcijanie, głównie protestanci (54%), a blisko 11% wyznaje islam (szczególnie mieszańcy wybrzeża w okolicach Mombasy).

Chłopczyk z wioski niedaleko Funzi, Kenia

Chłopczyk z wioski  niedaleko Funzi

Język

Językami urzędowym są suahili i angielski. Kenia jest krajem bardzo zróżnicowanym językowo i kulturalnie, ponieważ żyje tu około 30 grup plemiennych posługujących się około 44 językami.

Powszechnie używany zwrot „hakuna matata” w języku suahili oznacza "nie martw się", "bez obaw" lub „zero problemów”, ja bym dodała jeszcze „luzik”.

Na dzień dobry mamy „jambo”, czyli cześć, a „asante” jako dziękuję lub „asante sana” – dziękuję bardzo. Te trzy zwroty poprawiają humor wszystkim i są używane na okrągło, z resztą zawsze z serdecznym uśmiechem.

W drodze do Mombasy

Klimat Kenii

Kenia ma klimat równikowo-monsunowy, wilgotny na wybrzeżu i w górach, a suchy na pozostałym obszarze. Na wschodzie występuje jedna pora deszczowa, od kwietnia do czerwca, a w reszcie kraju dwie pory deszczowe: od maca do maja i od listopada do grudnia. Nasz przewodnik Said podpowiedział, że gdybyśmy mieli kiedykolwiek odwiedzić Park Maasai Mara, to warto zrobić to w czerwcu-lipcu, ponieważ wtedy zwierzęta migrują tu z Tanzanii.

Zebry w Parku Narodowym Amboseli, Kenia

Przyroda Kenii

W Kenii żyją przedstawiciele fauny całego kontynentu. W Parku Narodowym Amboseli zaskoczyła nas wielka różnorodność i niesamowite nagromadzenie dzikich zwierząt.

„Wielka piątka” to tradycyjny cel safari białych myśliwych (dziś raczej uzbrojonych w aparaty lub kamery turystów). Należą do niej najbardziej niebezpieczne zwierzęta, które jednocześnie najtrudniej wytropić: lew, słoń afrykański, nosorożec, bawół afrykański i lampart. Z wielkiej piątki nie udało nam się zobaczyć nosorożca i lamparta, który nam mignął tylko i czmychnął w sawannę, zostawiając na drzewie wcześniej upolowaną zdobycz, przewieszoną przez gałąź.

Długo by wymieniać, co jeszcze widzieliśmy w czasie trzydniowego safari: żyrafy, zebry, antylopy, gazele, szakale, hieny, hipopotamy, krokodyle, guźce, czaple, orły, strusie afrykańskie, flamingi, bociany, kormorany.

Mały słonik w Amboseli, Kenia

Mały słonik w Amboseli

Sawanny porastają charakterystyczne baobaby i akacje, a na wybrzeżu spotkamy gaje palmowe i jedną z piękniejszych raf koralowych z żółwiami morskimi, delfinami i całym mnóstwem kolorowych ryb.

Róża pustyni w Kenii

Róża pustyni

Wizy i ograniczenia covidowe

Trzeba posiadać paszport ważny co najmniej 6 miesięcy oraz wizę, o którą składa się wniosek elektronicznie. Koszt 50$. W związku z pandemią konieczny był negatywny wynik testu RT-PCR (wykonanego co najwyżej na 96 godzin przed przyjazdem) oraz świadectwo szczepienia przeciwko COVID 19. Dodatkowo trzeba było wypełnić formularz dotyczący zdrowia Travelers Health Surveillance Form oraz Kartę Lokalizacji Podróżnego (chociaż nikt jej później nie sprawdzał).

W Kenii obowiązuje nakaz zasłaniania ust oraz nosa w przestrzeni publicznej, w tym na ulicy, w zamkniętych obiektach użyteczności publicznej, komunikacji zbiorowej. Noszenie maseczki nie jest obowiązkowe na plaży, przy basenie hotelowym oraz przy stoliku w restauracji. W godzinach nocnych obowiązuje godzina policyjna, a na drogach są patrole policyjne kontrolujące, czy pasażerowie mają maseczki.

Kobieta w maseczce z dzieckiem, Kenia

Kobieta w maseczce z dzieckiem

Waluta w Kenii

szyling kenijski 100 KSH = 3,6 zł (25.09.2021). Powszechnie na potrzeby turystyczne używa się dolarów amerykańskich. Przed wyjazdem czytaliśmy, że najlepszy kurs wymiany dolarów o nominałach studolarowych osiągniemy, gdy posiadamy banknoty stosunkowo nowe rocznikowo, gdyż dolary starsze nie są przyjmowane lub mają dużo gorszy kurs. Autentycznie doświadczyliśmy tego, gdy zapłaciliśmy za safari i organizator wmawiał nam, że daliśmy mu starą studolarówkę i będzie z tego powodu stratny.

Ponoć wymiany dolarów na szylingi najlepiej dokonać w Mombasie, ponieważ w dużych miastach można liczyć na najlepszy kurs.

Przelot z Polski do Kenii

Wybraliśmy czarter Warszawa-Mombasa trwający ok. 11 godzin z przystankiem na tankowanie w Hurgadzie. Fascynujący lot - na filmie pokażę, co widzieliśmy z góry.

Połączenia rejsowe pochłaniają więcej czasu, wymagają co najmniej jednej przesiadki i są droższe.

Taksówka z lotniska do Diani Beach  kosztowała 50$.

Hotele

Jest w czym wybierać praktycznie w każdym standardzie. My rezerwowaliśmy przez booking.com.

Trzeba wiedzieć, że w Kenii używa się wtyczek „brytyjskich”, choć w kilku miejscach mogliśmy użyć polskich. Pokoje w hotelach i lodge`ach, w których spaliśmy były wyposażone w czajnik i darmową herbatę, kawę oraz powitalną butelkę wody mineralnej.

W Diani Beach korzystaliśmy z:

Restauracja w Kibo Safari Camp, Amboseli

Restauracja w Kibo Safari Camp, Amboseli - Kenia

Zakupy

Jedno jest pewne - warto się targować i przejść do porządku dziennego, że nie dacie rady pomóc wszystkim, którzy proponują Wam jakieś towary lub usługi.

Z ładnego rękodzieła kupiliśmy masajskie maski, koszule i oczywiście kenijską kawę i herbatę. Z kolei w Polsce, jeszcze przed wyjazdem kupiliśmy dla dzieci pisaki, kredki, długopisy, zeszyty, bloki do rysowania, kalkulatory i balony, które co prawda przyniosły dzieciom radość, ale też zawód, gdy pękały, więc tak sobie myślę, że może nie był najlepszy pomysł.

Zakupy w Funzi, Kenia

Zakupy w Funzi

Napiwki

Wszędzie są mile widziane. W hotelach panowie, ale też panie, natychmiast łapią za Twój bagaż, aby zanieść go do pokoju. No i weź tu nie daj napiwku.

Zdrowie:

Niestety Kenia należy do krajów, w których występują choroby  przenoszone przez komary takie, jak malaria, denga i żółta febra. Dlatego zaleca się używać (szczególnie po południu i wieczorami) środki przeciwko komarom z dużą zawartością substancji DEET oraz wieczorem nosić cienkie ubrania z długimi rękawami i nogawkami. Korzystać podczas snu z moskitiery, która jest zazwyczaj dostępna w pokojach hotelowych.

Przed wyjazdem przeczytaliśmy kilka poważnych ostrzeżeń dotyczących malarii oraz rad, aby zaopatrzyć się w Malarone. Tak też zrobiliśmy. Nie mieliśmy żadnych skutków ubocznych po zażyciu preparatu, jak również nie mieliśmy okazji spotkać żadnych komarów. Może byliśmy w Kenii w jakimś bezkomarowym okresie?

Ze względu na pandemię powszechnie używa się w Kenii np. w sklepach czy restauracjach żeli/płynów antybakteryjnych, co dodatkowo chroni przed durem brzusznym czy czerwonką. Bezpiecznie jest jeść potrawy przygotowywane w wysokich temperaturach, aby uniknąć problemów żołądkowych.

Nasz sposób na tydzień w Kenii

1. dzień – Diani Beach - „liżemy rany” po podróży, zapoznajemy się z nowym otoczeniem
  2. dzień – Wasini Island
  3. dzień – wyjazd na safari do Amboseli National Park
  4. dzień – safari w Amboseli i przejazd do Tsevo East National Park
  5. dzień – safari w Tsevo East
  6. dzień – wyspa Funzi
  7. dzień snorkeling w Diani Beach, Mombasa, przejazd na lotnisko

Zachód słońca w Parku Amboseli, Kenia

Zachód słońca w Parku Amboseli

Co zabrać w podróż do Kenii?

Moją  listę rzeczy do spakowania na wakacje zawarłam  w artykule "Co zabrać w podróż?"

W wielu relacjach zalecano środek na komary, który nam się nie przydał ani razu.

Radzono też wziąć bidon lub podróżny kubek na wodę, ponieważ Kenii na terenie parków narodowych i niektórych rezerwatów zabronione jest wwożenie plastikowych butelek. Owszem wzięliśmy, ale butelek plastikowych nikt nie sprawdzał.

Safari

Jest mnóstwo firm organizujących safari w Kenii. Próbowałam znaleźć ofertę na platformie Safari Bookings.

Wysłałam sporo zapytań, ale ostatecznie wybraliśmy na miejscu ofertę  Jackal Adventures & Safaris, biura tuż przy hotelu Papilon Lagoon Reef na Diani Beech. To był strzał w dziesiątkę.

Wydaje się, że   w dużej mierze niezapomniane wrażenia z safari zawdzięczamy   naszemu przewodnikowi o imieniu Said, który  jest profesjonalny, zabawny, a na dodatek mówi trochę po polsku. Dowiedziałam się, że zakłada właśnie własną firmę, więc nie ma jeszcze strony internetowej, ale podaję Wam adres email do Saida Saidengland987@gmail.com , gdybyście chcieli wybrać się na safari w Kenii. Gorąco polecam.

Relacje i filmy z Kenii

Kenia

04 kwietnia 2024
Maroko, 2023 Maroko skrywa wiele magicznych miejsc, a jednym z nich jest urokliwe miasteczko Essaouira (Assawira), które zachwyca odwiedzających swoim
17 marca 2024
Maroko 2023 Witajcie w hipnotycznym Marrakeszu, gdzie każdy kąt skrywa historię, a każdy krok to wyzwanie dla zmysłów, gdyż zapachy
29 lutego 2024
Maroko 2023 Fez założył pierwszy król Maroka Położenie Fezu jest niesamowite, a panorama miasta z dwóch punktów widokowych usytuowanych na
06 stycznia 2024
Maroko, 2023 Rabat jest jednym z czterech cesarskich miast w Maroku. Jego charakterystyczną cechą jest harmonijne połączenie dawnej architektury z
28 grudnia 2023
Maroko - Sahara Zachodnia Na temat Sahary Zachodniej (bagatela 266 tysięcy km2) dotychczas wiedziałam niewiele. Będąc na początku listopada w
16 grudnia 2023
Maroko 2023 Z pewnością możecie sobie wyobrazić, jaką przyjemnością jest zamiana zgiełku suku na urokliwy ogród ukryty w plątaninie uliczek

Najnowsze artykuły:

Kenia - jeden z bogatszych krajów Afryki

Zastanawialiśmy się, czy Kenia nas oczaruje tak, jak Karel Blixen, którą zainspirowała do napisania „Pożegnania z Afryką”

"Jambo" wykrzykują na powitanie uśmiechnięci Kenijczycy

Pandemia koronawirusa trwa w najlepsze. Już półtora roku mija od ostatniej podróży. Byliśmy wówczas na Mauritiusie, który jakoś skierował naszą uwagę na Afrykę. Tym razem na podróż mamy tylko tydzień. Rozważamy ostatnio bardzo modny kierunek – Zanzibar, potem Tunezję. Gdy jednak okazuje się, że ze względu na Covid 19 samodzielne poruszanie się bez przewodnika po Tunezji jest niemożliwe, nasz wybór pada na  Kenię. Szybka decyzja – lecimy.

Bez specjalnego planu, chociaż mamy jedno marzenie – naszym "must" jest  safari i to w Parku Narodowym Amboseli, aby móc podziwiać dzikie zwierzęta z ośnieżonym szczytem Kilimandżaro w tle.

Safari w Parku Narodowym Amboseli, Kenia

Safari w Parku Narodowym Amboseli

Wyczytałam ciekawostkę na temat Kenii, że kraj ten zamieszkuje około 100 Polaków.

Po 11 godzinach lotu i 2-godzinach formalności na lotnisku, około pierwszej w nocy dotarliśmy w końcu do Mombasy, która leży na wyspie. Aby dostać się do Diani Beach, gdzie mieliśmy stacjonować przez pierwsze dni, musieliśmy jeszcze przeprawić się promem. Czekając na prom  ucięliśmy sobie miłą pogawędkę z dwoma Polkami, które mieszkają niedaleko Diani Beach. Tak więc spotkaliśmy 2% polskiej społeczności w Kenii.

Dzieci w szkole w kenijskiej wiosce na wyspie Funzi, Kenia

Dzieci w szkole podczas ferii w kenijskiej wiosce na wyspie Funzi

Co warto wiedzieć o Kenii?

Informacje  ogólne i praktyczne o   Kenii

Gdzie leży Kenia?

We wschodniej części Afryki, dokładnie na równiku, nad Oceanem Indyjskim. Kraj graniczy z pięcioma sąsiadami: Etiopią, Somalią, Sudanem Południowym, Ugandą i Tanzanią.

Powierzchnia Kenii

580 tys. km2, czyli 1,9 razy większa od Polski.

Ludność Kenii

47,7 mln (29 miejsce na świecie). Prawdopodobnie Wielki Rów Wschodni, który leży na terytorium Kenii zamieszkiwali pierwsi ludzie na ziemi, dlatego Kenię traktuje się jako "kolebkę ludzkości".

Kobieta przy praniu, Kenia

Historia Kenii w telegraficznym skrócie

Wzmianki o miastach na wybrzeżu kraju można znaleźć w Starym Testamencie. Ziemie te należały do króla Salomona i królowej Szeby.  Handel z portami w Mombasie i Malindi prowadzili Egipcjanie już w czasach faraonów. W VII wieku Arabowie mieli tu kilkanaście sułtanatów. Vasco da Gama przybył na kenijskie wybrzeże jako pierwszy Europejczyk w 1498 r., podczas słynnej wyprawy, mającej na celu znalezienie morskiej drogi do Indii. Sukcesywnie od XVI wieku Portugalczycy kolonizowali wybrzeże, zmuszając miejscową ludność do płacenia danin.  W 1593 r. rozpoczęli budowę fortyfikacji Fort Jezus w Mombasie.

Mauritius

Płomień Afryki

Purpurowy wieniec lub wieniec królowej

04 kwietnia 2024
17 marca 2024
29 lutego 2024
06 stycznia 2024
28 grudnia 2023
16 grudnia 2023

Najnowsze artykuły:

Relacje z Mauritiusa

Mauritius to niewiarygodnie piękne plaże, bogate życie podwodne i zadziwiające krajobrazy

Co przychodzi Ci ma myśl, gdy słyszysz Mauritius? Piękne plaże?

BINGO!

Mark Twain napisał: "Najpierw stworzono Mauritius, a potem niebo - na wzór Mauritiusa". Wymowne, prawda?

Ta niewielka wyspa na Oceanie Indyjskim ma 177 km linii brzegowej z szerokimi białymi plażami i lagunami z krystalicznie czystą wodą mieniącą się różnymi odcieniami turkusu i błękitu. Otoczona jest pasem niezwykłej dobrze zachowanej rafy koralowej, która jak w wielu miejscach na świecie, ulega powolnej degradacji, ale mimo to wielbiciele świata podwodnego nie powinni być zawiedzeni, gdyż warunki do nurkowania są wyśmienite.

Zobacz 2-minutowy filmik przedstawiający  nie wszystko, co najlepsze na Mauritiusie

Mauritius jest od dawna popularnym kierunkiem dla turystów, szczególnie z Francji i z Wielkiej Brytanii, krajów, które w przeszłości kolonizowały wyspę. Ponoć dzięki nastawieniu przemysłu turystycznego na bogatą klientelę, Mauritius oparł się światowemu kryzysowi gospodarczemu w latach 2007-2009. Dziś coraz bardziej dostępny, jest jak najbardziej godny polecenia dla wszystkich szukających piękna egzotycznych plaż, raf koralowych, entuzjastów wszelkich aktywności wodnych, bujnej roślinności wilgotnego klimatu zwrotnikowego i dobrej kuchni.

Żółw w wodach Mauritiusa

Dobre zaplecze turystyczne z Wi-Fi w każdym obiekcie, brak zagrożeń ze strony świata zwierząt, wysoki poziom bezpieczeństwa i przyjaźnie nastawieni mieszkańcy – wszystko sprawia, że zaliczam wakacje na Mauritiusie do jednych z najbardziej udanych podróży.

Widok na wysepkę i krystalicznie czystą wodę Oceanu Indyjskiego

Wyspy, wysepki, plaże i lazur nieba to Mauritius właśnie

Zastanawiasz się pewnie tak jak ja przed wyjazdem, co warto zobaczyć na Mauritiusie? Najpierw jednak ...

Informacje  ogólne i praktyczne o   Mauritiusie

Gdzie leży Mauritius

Wyspa Mauritius leży około 900 km na wschód od Madagaskaru, a ten położony jest na południowy-wschód od Afryki na Oceanie Indyjskim. Jest częścią archipelagu Maskarenów. Do Mauritiusa należą wyspy: Rodrigues, archipelag Cargados Carajos i Wyspy Agalega. Między Madagaskarem a Mauritiusem leży jeszcze wyspa Reunion, wyglądająca ponoć jak małe Hawaje (koniecznie trzeba to sprawdzić :-)

Powierzchnia Mauritiusa

2 045 km2. Lepiej jej wielkość oddają liczby - 61 km długości i 47 km szerokości.

Ogród botaniczny Pamplemousses

Historia Mauritiusa w telegraficznym skrócie

Wyspę odkryli Portugalczycy w 1505 roku, następnie w latach 1598-1710 skolonizowali ją Holendrzy. Od imienia księcia Maurycego Orańskiego wyspa otrzymała nazwę Mauritius. Francuzi opanowali ją w 1722 r. i zmienili nazwę na Ile de France, która została zmieniona na pierwotną przez Brytyjczyków, gdy ci przejęli panowanie na wyspą w 1810 roku. Znieśli niewolnictwo i sprowadzili wielu robotników z Indii (dziś Hindusi stanowią 68% ludności). Mauritius uzyskał niezależność w 1968 roku i jako jeden z nielicznych państw afrykańskich cieszy się stabilną demokracją i jednym z najwyższych dochodów na obywatela.

Stolica kraju

Port Louis jest zarazem największym miastem Mauritiusa, leżącym w jej północno-zachodniej części.

Pomnik w Port Louis

Mieszkańcy Mauritiusa

1,356 miliona osób. 68% mieszkańców to Hindusi, Kreole stanowią 27%, Chińczycy – 3% i Franko-maurytyjczycy 2%. Jak łatwo się domyśleć dominującą religią jest hinduizm, wyznawany przez 48,5% ludności, następnie  chrześcijaństwo – 32% i islam – 17%.

Język

Angielski i francuski, to języki wykładowe w szkołach i na uczelniach, a w domach Maurytyjczycy porozumiewają się przeważnie w języku kreolskim Mauritiusa.

Widok z góry Le Morne  na Mauritiusie

Kiedy najlepiej pojechać na Mauritius?

Byliśmy na przełomie listopada i grudnia, kiedy to (jeszcze do kwietnia) panuje najlepsza pora na nurkowanie, ponieważ woda jest najbardziej przejrzysta. Tak, tak potwierdzamy, była krystaliczna i miała około 28 oC. Jest to też dobry okres na łowienie ryb i podziwianie kwitnącego obficie najpiękniejszego drzewa świata – płomienia Afryki. Chyba dwa razy przytrafił nam się deszcz, a niebo prawie cały czas usiane było malowniczymi chmurami, które dodawały uroku zdjęciom. W tym czasie na Mauritiusie panuje lato z temperaturami od 22-35oC.

Zimą trwającą od maja do listopada temperatury wahają się od 18 oC do 26 oC (woda ma około 23 oC). Miesiące od czerwca do sierpnia to najlepszy okres na surfing na Mauritiusie.

Ogólnie na wybrzeżu opady są znacznie rzadsze w porównaniu z przeważnie wyżynnym interiorem, gdzie panują niższe temperatury.

Spotkanie z żółwiem olbrzymim

Wizy

Dla Polaków nie ma obowiązku wizowego, jeśli pobyt nie przekracza 180 dni w roku kalendarzowym. Wymagana jest potwierdzona rezerwacja miejsca zamieszkania.

Jeszcze w samolocie otrzymuje się żółte karteczki, zawierające oświadczenie o stanie zdrowia.  Ale to nie wszystko, gdyż potrzebne są jeszcze karteczki białe, w których należy wpisać adres pobytu na Mauritiusie. Te drugie umknęły naszej uwadze podczas lotu i tak się złożyło, że zabrakło ich na lotnisku, a bez nich nie można przejść odprawy paszportowej. Raz po raz urzędnicy wynosili ciągle niewystarczającą liczbę białych karteczek. Doczekaliśmy się ich w końcu i byliśmy ostatnimi pasażerami z naszego rejsu, którzy w końcu mogli wkroczyć do kraju.

Strefa czasowa na Mauritiusie

W zimie po przylocie na Mauritius przesuwamy wskazówki o 3 godziny do przodu, a w lecie o 2 godziny.

Waluta na Mauritiusie

Tutejszą walutą jest rupia maurytyjska (MUR).

1 MUR = 0,11 PLN (stan na 28.12.2019 r.).

Lepiej ponoć opłaca się zabrać do wymiany euro niż dolary.  W punktach wymiany walut   zwykle można trafić korzystniejszy kurs niż w bankach.

Awers banknotów 1000 i 2000 rupii maurytyjskich

Przykładowe ceny na Mauritiusie

Ceny noclegów podawane są zazwyczaj w euro. Przeważnie rezerwowaliśmy przez Booking.com w cenie około 17-25    euro od osoby w apartamentach i willach. Warunki naprawdę przyzwoite.

Za obiad   w restauracji trzeba zapłacić    300-600 rupii, w zależności od wybranego dania.

Żywność w sklepach jest trochę droższa niż w Polsce.

Całodzienne wycieczki łodzią lub katamaranem z posiłkiem 1400-1500 rupii od osoby.

Wstęp  do parków i innych atrakcji około 250 rupii.

Przejazdy autobusami  15-49 rupii w  zależności od  długości trasy.

Wynajęcie taksówki na kilka godzin 1800 rupii - kurs z Le Morne do  punktu widokowego w Black River Gorges.

Taksówka z lotniska do Blue Bay  - 10 euro.

Autobus nr 9, 10 lub 198  z Mahebourga na lotnisko 21 rupii.

Ziemia siedmiu kolorów

Ziemia siedmiu kolorów, na Mauritiusie

Czas przelotu na Mauritius

My lecieliśmy Alitalią najpierw niecałe 2,5 godziny do Rzymu, a następnie około 10,5 godziny na lotnisko w Mauritiusie, które znajduje się w pobliżu miasteczka Mahebourg na południowym wschodzie Mauritiusa, około 50 km od stolicy.

Trasa naszej  podróży po Mauritiusie

Ostatecznie po lekturze przewodnika i relacji na blogach podróżniczych wybrałam dla nas kilka maurytyjskich atrakcji, aby nie ograniczać się jedynie do leżenia na plaży z drinkiem z palemką lub kokosem, co oczywiście jest przyjemne, ale nie w nadmiarze. Poza tym okazało się, że Mauritius ma do zaoferowania nie tylko plaże i bez pośpiechu w ciągu 2 tygodni można zobaczyć tu niejedno. Wszystko opisane jest w relacjach z poszczególnych punktów naszej wyprawy. Klikajcie w linki, aby dowiedzieć się więcej.

1. Podróż po Mauritiusie rozpoczęliśmy w uroczej Blue Bay na południowym wschodzie kraju. W tym rejonie zaliczyliśmy:
  • Blue Bay Marine Park
  • Plażę  de Pointe d'Esny
  • wyspę Ile aux Aigrettes
  • stolicę regionu  Mahebourg
  1. Następnie ruszyliśmy na południe wyspy, gdzie po drodze  odwiedziliśmy park La Vanille z ogromną populację żółwi olbrzymich
  2. Dotarliśmy do La Galuette na południowym zachodzie  Mauritiusa. To bardzo ciekawy  rejon kraju, gdzie wybraliśmy następujące atrakcje:
  •  góra i półwysep Le Morne
  • wodospad Chamarel
  •  Ziemia 7 kolorów
  • Black River Gorges National Park
  1. Przemieściliśmy się nieco na północ zachodniego wybrzeża do słynnego Flic en Flac, skąd wybraliśmy się na pływanie z delfinami
  2. Następnie przejechaliśmy dalej na północ zachodniego wybrzeża do Trou aux Biches, w okolicach którego  zwiedzaliśmy:
  1. W końcu przecięliśmy Mauritius z zachodu na wschodnie wybrzeże do Trou d'Eau Douce, gdzie  odbyliśmy niezapomnianą wycieczkę na rajską wysepkę Ile Aux Cerfs.

Oto mapka z trasą naszej podróży po Mauritiusie.

Mapa z naszą trasą po Mauritiusie

By Peter B. Southwood - http://wikitravel.org/shared/Image:Map_of_Mauritius.png and http://wikitravel.org/shared/Image:Map_of_Mauritius.svg, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=14886833

Jak się przemieszczać po Mauritiusie

Na wyspie działa niedrogi system transportu autobusowego obejmujący swoim zasięgiem całą wyspę, działający w większych miastach do godz. 22.30, a na prowincji do 18.00. Wyszukując połączenia korzystałam z bardzo dobrej  strony Mauritius Buses  .

Można też wynająć samochód w głównych miastach lub na lotnisku, mając ukończone 23 lata i Międzynarodowe Prawo Jazdy. Do tej opcji zniechęcił nas ruch lewostronny.

Można też korzystać z taksówek, co czasami nam się zdarzało, szczególnie w okolicach Kanionu Czarnej Rzeki - Black River Gorges National Park.

Kwiaty lotosu w Royal Botanical Garden

Co zabrać w podróż na Mauritius?

W wielu relacjach zalecano szczególnie środek na komary, który nam się nie przydał ani razu.

Gniazdka na Mauritiusie

Rzadko kiedy występują tu gniazdka europejskie. Raczej trzeba mieć przejściówkę z gniazdek brytyjskich, posiadających dwa otwory podłużne, położone poziomo i jeden pionowo, pośrodku. Przejściówki czasami były w apartamentach. Można je też kupić za grosze w supermarketach.

Jedzenie na Mauritiusie

To prawdziwy miks. Pyszności dla wielbicieli kuchni indyjskiej i chińskiej, okraszone tradycją kreolską,  z wpływami francuskimi.

Talerz z krewetkami w sosie z warzywami

Roślinność Mauritiusa

Tu można by napisać całą epopeję. Trafiliśmy na okres kwitnięcia pochodzącego z Madagaskaru drzewa płomień Afryki -  inaczej  wianowłostka królewska z rodziny bobowatych. Byliśmy przeszczęśliwi.

Witaj na blogu Filmy z plecaka!

Relacje  z 5 kontynentów, filmy, zdjęcia, informacje, rekomendacje.

To ja
Największe atrakcje Birmy

© Wszelkie prawa zastrzeżone. Zdjęcia, filmy i teksty są naszą własnością. Kopiowanie i wykorzystywanie bez pisemnej zgody twórców jest zabronione.

Dwóch patrzy przez okno na tarasy