Najnowsze artykuły:

04 kwietnia 2024
Maroko, 2023 Maroko skrywa wiele magicznych miejsc, a jednym z nich jest urokliwe miasteczko Essaouira (Assawira), które zachwyca odwiedzających swoim
17 marca 2024
Maroko 2023 Witajcie w hipnotycznym Marrakeszu, gdzie każdy kąt skrywa historię, a każdy krok to wyzwanie dla zmysłów, gdyż zapachy
29 lutego 2024
Maroko 2023 Fez założył pierwszy król Maroka Położenie Fezu jest niesamowite, a panorama miasta z dwóch punktów widokowych usytuowanych na
06 stycznia 2024
Maroko, 2023 Rabat jest jednym z czterech cesarskich miast w Maroku. Jego charakterystyczną cechą jest harmonijne połączenie dawnej architektury z
Mure fortecy otoczone fosą
09 sierpnia 2018

Królewskie Mandalay

Witaj na blogu Filmy z plecaka!

Relacje  z 5 kontynentów, filmy, zdjęcia, informacje, rekomendacje.

To ja
Największe atrakcje Birmy

Atrakcje Birmy

Odbudowany Pałac Królewski

Naszą wycieczkę po wibrującym mieście Mandalay, położonym nad jedną z najbardziej spektakularnych rzek na świecie Irawadi, rozpoczynamy od spaceru wokół Pałacu Królewskiego. Przyglądamy się 8-metrowym murom fortecy, otoczonym fosą, za którymi stoją budynki królewskiego miasta, przypominającego miniaturowe Zakazane Miasto w Pekinie.

Ściany twierdzy są bardzo długie, według niektórych źródeł, każda z nich może mieć nawet do 4 km długości. Rzeczywiście, przejście tylko wzdłuż jednej ze osi muru dłuży się bardzo, a zmęczenie daje nam się we znaki. W końcu, aby tu dotrzeć z Hpa An na południu Myanmaru spędziliśmy całą noc w autobusie. Na szczęście przejazd był komfortowy, dostaliśmy nawet koce do przykrycia, ponieważ kierowcy w Birmie, jak w wielu krajach Azji i Ameryki Południowej, mają wielkie upodobanie do klimatyzacji rozkręconej na maksa.

W końcu, kompletnie bez formy, dochodzimy do drugiej ściany muru, a to dopiero początek zwiedzania Mandalay. Pogoda nie pomaga – z nieba leje się nie tylko żar, lecz także chwilowy rzęsisty deszcz, który jednak oczyszcza powietrze i nieco nas orzeźwia. Mury twierdzy prezentują się wspaniale na tle błękitnego nieba umajonego białymi obłokami.

Po przeczytaniu opisu w przewodniku uznaliśmy, że pominiemy zwiedzanie pustych pomieszczeń i gołych ścian Pałacu Królewskiego, odbudowanego w latach 90-tych XX wieku, po tym, jak uległy zniszczeniu w pożarze wywołanym bombardowaniem Japończyków podczas II wojny światowej. Kompleks budowli z drewna tekowego był rezydencją birmańskich władców Mindona (założyciela miasta) i jego syna Thibaw, który był ostatnim królem Birmy. Około 1885 roku, w czasie trzeciej wojny angielsko-birmańskiej, Brytyjczycy zniszczyli wiele obiektów pierwotnej zabudowy, aby stworzyć tu wielki plac na parady wojskowe. Pozostałe budynki przekształcili w siedzibę gubernatora i klub.

Zobacz wszystko, co zwiedzaliśmy na filmie

Pagoda z potężnym siedzącym Buddą

W prawdzie kierujemy się na słynne Wzgórze Mandalaj, ale nie możemy darować sobie obejrzenia przynajmniej dwóch ciekawych świątyń, które mijamy po drodze. Pierwsza z nich to pagoda "Wielkiego Marmurowego Posągu", czyli Kyauktawgyi Paya, której budowę rozpoczął w 1853 r. król Mindon. Podobno przez 13 dni ponad 10 000 mężczyzn transportowało z kamieniołomu Sagyin (12 mil na północ od Mandalay) rzeką Irawadi, a następnie 6 km lądem blok bladozielonego marmuru, z którego potem wyrzeźbiono wielką postać siedzącego Buddy o wadze około 900 ton. Obok niego umieszczono jeszcze 20 mniejszych posągów z wizerunkami uczniów Buddy.

Stupy kompleksu Kuthodaw Paya

Największa książka na świecie

Druga świątynia jest jedyna w swoim rodzaju na świecie. Kompleks świątynno-klasztorny Kuthodaw Paya z 1857 r. nie dość, że przepiękny, to jeszcze arcyciekawy, bowiem składa się z ponad 700 bieluteńkich stup, z których każda kryje w swoim wnętrzu marmurowe tablice

Kamienne tablice

z tekstem zapisanym alfabetem birmańskim.

Pismo birmańskie

Zakładając, że znasz język pali, będziesz potrzebować jakieś pół roku, aby przeczytać wszystkich zapisane tu sentencje buddyjskie. 729 tablic – jesteśmy na wdechu - oglądamy największą księgę świata. Gdy w 1900 roku przeniesiono teksty na papier, wydrukowano 38 tomów, każdy po 400 stron. Imponujące!

Na Mandalay Hill prowadzą zadaszone schody o 1729 stopniach

Odzyskaliśmy nieco sił, ale nie na tyle, by wdrapać się na wzgórze Mandalay Hill. Bierzemy więc taksówkę, by z góry podziwiać panoramę miasta i okolic z rzeką Irawadi na horyzoncie. Naszej uwadze nie może ujść także świątynia na szczycie, której kolumny, wieżyczki i ściany wykładane są tysiącami małych lustereczek.

Świątynia na Wzgórzu Mandalay wyłożona kawałkami lusterek

Na Mandalay Hill przybywają miejscowi i turyści, aby zachwycać się widokami o zachodzie słońca, co też i my uczyniliśmy, uwieczniając ten moment dla Was.

Zachód słońca nad Mandalay

© Wszelkie prawa zastrzeżone. Zdjęcia, filmy i teksty są naszą własnością. Kopiowanie i wykorzystywanie bez pisemnej zgody twórców jest zabronione.

Dwóch patrzy przez okno na tarasy