Najnowsze artykuły:

04 kwietnia 2024
Maroko, 2023 Maroko skrywa wiele magicznych miejsc, a jednym z nich jest urokliwe miasteczko Essaouira (Assawira), które zachwyca odwiedzających swoim
17 marca 2024
Maroko 2023 Witajcie w hipnotycznym Marrakeszu, gdzie każdy kąt skrywa historię, a każdy krok to wyzwanie dla zmysłów, gdyż zapachy
29 lutego 2024
Maroko 2023 Fez założył pierwszy król Maroka Położenie Fezu jest niesamowite, a panorama miasta z dwóch punktów widokowych usytuowanych na
06 stycznia 2024
Maroko, 2023 Rabat jest jednym z czterech cesarskich miast w Maroku. Jego charakterystyczną cechą jest harmonijne połączenie dawnej architektury z
Jeziora kraterowe Keli Mutu
21 listopada 2017

Zmieniające barwę jeziora i arcyciekawe wioski na Flores

Witaj na blogu Filmy z plecaka!

Relacje  z 5 kontynentów, filmy, zdjęcia, informacje, rekomendacje.

To ja
Największe atrakcje Birmy

Wulkan Keli Mutu na Flores w Indonezji

Nigdy przed wyjazdem do Indonezji nie słyszałam o Keli Mutu, ale wdzięczna nazwa i zdjęcia trzech różnokolorowych jezior w sąsiadujących kraterach wygasłego wulkanu na Flores, czyli wyspie kwiatów, sprawiły, że natychmiast zapragnęłam zobaczyć owo cudeńko.   Na filmie Keli Mutu i  arcyciekawe wioski w okolicach miejscowości Bajawa.

Wulkan Keli Mutu uważany jest przez tutejszą ludność za świętą górę. Ludzie wierzą, że jest to miejsce spoczynku dusz: w jeziorze koloru czarnego spoczywają dusze czarnoksiężników, w tym koloru zielonego – dusze grzeszników, natomiast bladozielone jezioro jest siedzibą dusz dziewic i niemowląt. Nikt nie zna przyczyny zaskakującego zjawiska, polegającego na  zmianie barw jezior co pewien czas. My obserwowaliśmy barwy: turkusową, czarną i czarno-brązową, ale  kilka lat wcześniej jeziora były czarne, kasztanowe i niebieskie, a w latach 60. XX wieku mlecznokawowe, czerwonobrązowe i niebieskie. Jeziora leżą na wysokości 1600 m n.p.m.

Widok z trasy na wyspie Flores

Organizacja: Aby zobaczyć jeziora Keli Mutu  na Flores, wyrusza się z wioski Moni, która stanowi bazę wypadową. Do Moni dojechaliśmy przepiękną trasą z Ende (53 km w 2 godziny),

Widoki po drodze zachwycały

gdzie wylądowaliśmy samolotem z Denpasar na BALI. O mały włos, a przegapilibyśmy nasz lot, gdyż okazało się, że między Dżakartą na Bali była godzinna różnica czasowa. W oczekiwaniu na lot (nie pierwszy już tego dnia) zafundowaliśmy sobie masaż stóp na lotnisku. A co! W trakcie jakimś cudem usłyszeliśmy zapowiedź naszego lotu i na rzuciliśmy się biegiem z butami pod pachą. Ale wracając do Keli Mutu.

Wyruszamy, by zobaczyć jeziora Keli Mutu na wyspie Flores w Indonezji

Aby zobaczyć jeziora Keli Mutu trzeba wyruszyć nocą

Najlepiej wstać jeszcze przed świtem, co też uczyniliśmy i wejść w ciemnościach po schodach, po czym w punkcie widokowym czekać na wschód słońca. Wrażenie niesamowite. Niestety długo nie cieszyliśmy się widokiem jezior, bo nagle nakryły je chmury. Stało się to dość nieoczekiwanie, więc mamy niedosyt zdjęć z tego wspaniałego miejsca.

Słońce nieśmiało zaczyna oświetlać jeziora Keli Mutu na wyspie Flores

Ledwo widoczny zarys  jednego z   3 jezior wulkanu Keli Mutu na wyspie Flores

Niedaleko miejscowości Bajawa leżą słynie wioski ludu Ngada (ok. 60 tys. osób). My odwiedziliśmy między innymi wioskę Bena, w której domy zbudowano w dwóch równoległych rzędach oddzielonych od siebie czymś w rodzaju platformy, na której znajdują się groby bliskich (w formie małych domków) i  kamienne ołtarze służące jako miejsce ceremonii religijnych, ślubów, pogrzebów oraz składania ofiar ze zwierząt.

Domy i groby w wiosce Bena na wyspie Flores w Indonezji

Najciekawsze jest to, że elementy ich wierzeń mieszają się z wiarą katolicką, którą wyznaje część Ngada.

Wiara katolicka na Flores miesza się z animizmem

Znak krzyża  występuje tu dość często

Pani wyraźnie zadowolona - dobrze jej w matriarchalnym społeczeństwie, gdzie kobiety mają prawo do posiadania ziemi i pełnią role przywódcze.  W razie rozwodu, nie tylko dzieci zostają przy kobiecie, ale także majątek.

Prządka przy pracy w wiosce na Flores w Indonezji

Dzieci z wyspy Flores w Indonezji

Jesteśmy atrakcją dla dzieci z Flores, tak jak one dla nas

Domy mieszkalne tworzą prostokąt, pośrodku którego buduje się charakterystyczne groby w formie domków lub parasoli

Jeśli fascynują Cię wulkany, to zapraszam obejrzenia tych, które podziwiałam:

1. Taal na Filipinach
  2. Bromo w Indonezji
  3. Timanfaya na Lanzerote, Wyspy Kanaryjskie
  4. Santorin w Grecji
  5. Eksplozja wulkanu Pinatubo obniżyła temperaturę na Ziemi

© Wszelkie prawa zastrzeżone. Zdjęcia, filmy i teksty są naszą własnością. Kopiowanie i wykorzystywanie bez pisemnej zgody twórców jest zabronione.

Dwóch patrzy przez okno na tarasy