Najnowsze artykuły:

17 marca 2024
Maroko 2023 Witajcie w hipnotycznym Marrakeszu, gdzie każdy kąt skrywa historię, a każdy krok to wyzwanie dla zmysłów, gdyż zapachy
29 lutego 2024
Maroko 2023 Fez założył pierwszy król Maroka Położenie Fezu jest niesamowite, a panorama miasta z dwóch punktów widokowych usytuowanych na
06 stycznia 2024
Maroko, 2023 Rabat jest jednym z czterech cesarskich miast w Maroku. Jego charakterystyczną cechą jest harmonijne połączenie dawnej architektury z
28 grudnia 2023
Maroko - Sahara Zachodnia Na temat Sahary Zachodniej (bagatela 266 tysięcy km2) dotychczas wiedziałam niewiele. Będąc na początku listopada w
Wulkan Arenal w Kostaryce

Witaj na blogu Filmy z plecaka!

Relacje  z 5 kontynentów, filmy, zdjęcia, informacje, rekomendacje.

To ja
Największe atrakcje Birmy
26 marca 2019

ARENAL – najmłodszy wulkan Kostaryki

Kostaryka, 2019

Koniecznie chciałam go zobaczyć. Szkoda, że miałam okazję dopiero teraz, bo jeszcze dziewięć lat temu był jedynym w Kostaryce czynnym wulkanem ziejącym lawą. Jego zboczami płynęły czerwono-pomarańczowe strugi lawy, dając okazję do robienia spektakularnych zdjęć nocnych (zdjęcia z erupcji zobacz tu). Dziś wypuszcza tylko nieśmiało smugę dymu, która miesza się z obłokami chmur, zazwyczaj gromadzącymi się popołudniami u wierzchołka na wysokości 1633 m n.p.m.  Nic to w porównaniu do indonezyjskiego wulkanu Bromo, który  dymi naprawdę porządnie, psując powietrze zapachem siarki.

Arenal jest najmłodszym i najbardziej aktywnym wulkanem w Kostaryce. Pierwszy raz wybuchł zaledwie 7 tysięcy lat temu (bo cóż to jest w historii Ziemi), a jego ostatnia większa erupcja w 1968 roku (po 400 latach uśpienia) kosztowała życie 87 osób i zniszczyła trzy wioski.

Przenieś się wprost pod wulkan podczas 3-minutowego filmu:

W latach 90-tych XX wieku utworzono Park Narodowy Wulkanu Arenal, który jest obecnie jednym z najbardziej pożądanych kierunków zwiedzania Kostaryki. Możliwości bliższego zaprzyjaźnienia się z Arenalem jest wiele, ale odradza się turystom zbaczanie z wyznaczonych ścieżek, ponieważ teren nie jest stabilny i mogą pojawić się osuwiska.

Wybaczcie, że zamieszczam tyle zdjęć jednego wulkanu, ale dla mnie jest on zachwycający i trudno było się powstrzymać przed robieniem kolejnych ujęć, a skoro zdjęcia już są, to szkoda,  żeby tylko zapełniały dysk komputera.

A z wykonanego smartfonem zdjęcia poniżej jestem wyjątkowo dumna. Jak Wam się podoba?

Drzewo w płomieniach

Idziemy na wycieczkę

Tak kombinowaliśmy, tak kombinowaliśmy, aż wybraliśmy, niestety, jak się okazało, jedno z gorszych rozwiązań. Namówili nas na Ecological Park Arenal (nie mylić z Natura Ecological Park), który miał tę zaletę, że był położony tylko około 2 kilometrów od miejsca naszego noclegu. Jeśli chodzi o nocleg w Arenal Bungalows, to trzeba przyznać, że mam się udał – w  zasadzie mogliśmy się nie ruszać z łóżka i cały dzień podziwiać Arenal przez ogromne okno.

Nasz domek w Arenal Bungalows

My jednak chcieliśmy podejść jak najbliżej wierzchołka, wyruszyliśmy więc do ww. parku, w którym obiecano wędrówki 6 trasami pod wulkan oraz, jakże kuszącą, możliwość kąpieli w jeziorze. Zastrzygliśmy uszami, gdy w temperaturze ponad 30 stopni nasz informator z pobliskiej informacji turystycznej wspomniał o jeziorku. Tym większy był nasz zawód, gdy brzeg okazał się stromy, dno kamieniste, a jedynym sposobem znalezienia się w wodzie było uczepienie się liny i rzucenie w odmęty wody. Gorzej z wyjściem, którego w tych warunkach w ogóle sobie nie wyobrażam. Ponoć miejscowi jakoś sobie radzą, ale my woleliśmy nie ryzykować.

Jezioro z wulkanem Arenal w tle

Zamiast 6 ścieżek do dyspozycji były 4, w tym jedna do jazdy konnej. W tej sytuacji 15-dolarową opłatę za bilet wstępu uznaliśmy za wygórowaną. Jednak trzeba przyznać, że wędrówka ścieżką wzdłuż jeziora w gęstej, wilgotnej dżungli i wyjście w kulminacyjnym momencie na stok wulkanu (Arenal Lava Fields) pokryty ogromnymi głazami z magmy, zastygłej może 10 lat temu - to było coś. Widoki przepyszne.

Widok na jezioro Arenal

Z daleka błyszczały wody sztucznego jeziora Arenal, które ma długość 30 km i powierzchnię 85,5 km2. W 1979 r. stworzono tu zaporę wodną, która dostarcza prawie 12% całkowitej energii elektrycznej Kostaryki. Aby dotrzeć do wulkanu objeżdża się ten największy w Kostaryce sztuczny zbiornik wodny, gdzie panują świetne warunki do nauki windsurfingu.

Wulkan Arenal

Wychodząc z parku nie mogliśmy sobie odmówić, aby ponarzekać trochę bileterowi i przewodnikowi. Wspomnieliśmy, że użytkownicy Trip Advisor dowiedzą się, o różnicach między obietnicami a rzeczywistością. Panowie chyba się trochę wystraszyli i zaproponowali darmowy wstęp do ośrodka Montaña De Fuego Resort & Spa z własnymi basenami termalnymi.

Reklama ośrodka z basenami termalnymi     Trochę dłuższe warkocze

Oj, tak, tu panowała atmosfera czystego relaksu, podrasowana niesamowitymi drinkami w ofercie happy hours. Jakież one były pyszne! Szybko zapomnieliśmy o niedoszłej kąpieli na terenie parku. Na dodatek miejsce było położone kilkaset metrów od naszego bungalowu w stronę miejscowości La Fortuna. W połowie drogi czekała jeszcze jedna atrakcja – może nawet najlepszy posiłek w Kostaryce – półmisek grillowanych mięs dla czworga (29 900 colonów) w Parrilla de Doña Flor nieopodal hotelu Lavas Tacotel. Uczta dla oka i podniebienia, a jeszcze przy przemiłej obsłudze. Polecam z całego serca.

Po drodze pod wulkan Arenal

A teraz trochę informacji praktycznych.

Śmiać mi się chce, gdyż właśnie odkryłam, że nasz ośrodek hotelowy Arenal Bungalows znajduje się w linii prostej zaledwie 19,9 km od Santa Elena Cloud Forest Reserve, skąd dojazd zajął nam razem ponad 7 godzin. A to dobre: wyjechaliśmy o siódmej rano autobusem do Tilcaran za 1300 colonów. Najpierw autobus wiózł nas ubitą, niewyasfaltowaną drogą przez górzyste tereny, wzbijając przy okazji tumany białego kurzu. Potem spędziliśmy kilka godzin włócząc się do 12:00 po Tilcaran, kiedy to kolejny autobus w kierunku La Fortuna obwiózł nas niemal dookoła jeziora Arenal. Podróż długa, ale warta grzechu.

Jezioro Arenal z autobusu z wulkanem Arenal w dali

Dawno nie miałam okazji podziwiać tak pięknej trasy. Pod względem krajobrazowym był to jeden z najpiękniejszych przejazdów w moim życiu.

Wysiedliśmy tuż przy Arenal Bungalows (Calle 142, La Fortuna, Alajuela, Costa Rica), 9 km na zachód od centrum La Fortuny, największego ośrodka turystycznego w okolicy. Mieliśmy do dyspozycji nieskazitelnie czysty bungalow, znajdujący się na pięknie zagospodarowanym terenie, gdzie czujesz się jak w zaczarowanym ogrodzie. I ten widok z okna na Arenal – bezcenne. Ca ja mówię – za 150$ za 2 noce dla 4 osób.

W oczekiwaniu na wschód słońca

Przybywając w te okolice, większość zastanawia się, jakby tu się wykąpać za darmo w źródłach termalnych? Można znaleźć kilka opisów na blogach podróżniczych. Kierując się właśnie jednym z nich (niestety nie pamiętam z którego blogu) bez problemu trafiliśmy na miejsce. Otóż idąc/jadąc na zachód od La Fortuna, dociera się do hotelu TABACON HOT SPRINGS. Trzeba przejść dalej drogą mijając parkingi po obu stronach jezdni. Dochodzi się do żółtego szlabanu, za którym trzeba zejść betonową drogą w dół do mostu pod drogą. Można zostać po prawej stronie, lub przejść rzeką na lewo pod mostem. Po obu stronach pośród dzikiej przyrody znajdują się naturalne „baseny” z gorącą wodą spod wulkanu. Można skorzystać również z płatnej opcji kąpieli w termalnych źródłach w hotelach lub ośrodkach spa (np. Baldi Termae), trzeba jednak przygotować się na wydatek 25$-70$ od osoby.

Czas nas gonił, więc nie zdążyliśmy skorzystać z wielu miejscowych atrakcji turystycznych takich, jak:

· przejazd kolejką górską

· kąpiel pod wodospadem Catarata, ok. 6 km od La Fortuna (ok. 15$)

· wycieczka, ponoć dość wyczerpująca, lecz bardzo ciekawa, na sąsiedni krater wypełniony wodą Laguny Cerro Chato na terenie prywatnym

· wycieczki po szlakach Parku Narodowego Wulkanu

· pływanie łódką po jeziorze Arenal

· zip-line, czyli tzw. tyrolki za ok. 50$ można przemieszczać się nimi miedzy wzniesieniami wśród koron bujnych drzew tropikalnego lasu

· wędrówka wiszącymi mostami w Mistico Arenal Hanging Bridges Park.

Jeśli fascynują Cię wulkany, to zapraszam obejrzenia tych, które podziwiałam:

1. Taal na Filipinach
  2. Santorin w Grecji
  3. Bromo w Indonezji
  4. Timanfaya na Lanzerote, Wyspy Kanaryjskie
  5. Eksplozja wulkanu Pinatubo obniżyła temperaturę na Ziemi

ZOBACZ WIĘCEJ O NASZEJ PODRÓŻY PO KOSTARYCE TU

ZOBACZ RELACJE Z NASZEJ PODRÓŻY PO PANAMIE TU

© Wszelkie prawa zastrzeżone. Zdjęcia, filmy i teksty są naszą własnością. Kopiowanie i wykorzystywanie bez pisemnej zgody twórców jest zabronione.

Dwóch patrzy przez okno na tarasy