Fascynujące wulkany na Jawie

Nagrywam film o wulkanie Bromo na Jawie
21 grudnia 2017

Wulkan Bromo, Indonezja

Spośród 121 wulkanów na Jawie 40 uznaje się za aktywne. Niektóre z nich można bez większego trudu zobaczyć z bliska, a inne jak Semeru czy Merapi wymagają większego wysiłku. Jednym z najsłynniejszych jawajskich wulkanów, do którego krateru udało nam się zajrzeć jest Bromo (2 395 m).

W  środku nocy opuściliśmy nasze ciepłe łóżka w wiosce Cemora Lawang, by w ciemności i chłodzie (temperatura była bliska 0 stopni) wjechać na punkt widokowy Penanjakan, z którego mieliśmy podziwiać wschód słońca nie nad jednym, lecz nad pięcioma wulkanami. A jednym z nich, z resztą najbardziej dymiącym, był właśnie Bromo.

Czekamy w miejscowym barku na herbatę

Herbatka i krótka narada przed wschodem słońca

Cała grupa widzów czekała na fantastyczny spektakl przyrody w najpopularniejszym na Jawie - Parku Narodowym Bromo-Tengger-Semeru.

Wschód słońca nad wulkanem Bromo w Indonezji

Choć tego nie widać, wielbicieli pięknych ujęć jest sporo  i trzeba konkurować o  miejsce z dobrym widokiem

Widok przepiękny i dla mnie egzotyczny, ponieważ nigdy wcześniej nie widziałam aktywnego wulkanu. Bromo wyrósł malowniczo wraz z innymi czterema stożkami w rozległej na 16 kilometrów kalderze prastarego wulkanu Tengger. Jest najmłodszy z całej piątki i wystaje na 133 metry ponad powierzchnią kaldery. Widoczne z punktu widokowego szczyty Kursi i Batok są wyższe od Bromo o odpowiednio 189 i 48 metrów. Nad uroczą piątką góruje najwyższy wulkan Jawy – majestatyczny Semeru (3676 m), zaliczany do stratowulkanów., o idealnie stożkowatym kształcie.

Dymiący wulkan Bromo o wschodzie słońca to czysta magia. Warto było wstać w nocy, by tego doświadczyć

Gdy napatrzyliśmy się już do woli na wulkany na tle nieba w pastelowych barwach i blasku wschodzącego słońca, zapakowaliśmy się do jeepa, którym mieliśmy zostać przewiezieni do podnóża Bromo. Zjechaliśmy na sam dół kaldery. Jechaliśmy po płaskim jak stół morzu szarego piasku wulkanicznego. Krajobraz zupełnie księżycowy.

Dymiący wulkan Bromo i nieaktywny Batok

Wkrótce podejdziemy bliżej krateru

Pył unosił się w powietrze za naszym jeepem i później, gdy wspinaliśmy się na stożek, aby spojrzeć do wnętrza krateru. Tak bliskiego spotkania z wulkanem jeszcze nie mieliśmy. Napięcie rosło. Z krawędzi krateru widzieliśmy kłęby wydobywającego się dymu. Niestety nie dało się w tym miejscu przebywać zbyt długo ze względu na duszące siarkowe opary. Ale wrażenie było niesamowite.

Miejscowi w pobliżu wulkanu Bromo

Być może to  śmiałkowie schodzący do krateru po siarkę

Góra Batok w kalderze Tangger ma 2440 m wysokości, Indonezja

Batok po jawajsku znaczy "łupina kokosa" . Ja bym optowała za nazwą "fałdy spódnicy".

Niektórzy schodzą do krateru wulkanu Bromo na Jawie

Niektórzy schodzą do krateru wulkanu Bromo na Jawie, choć jest to zakazane

U podnóży wulkanów znajduje się buddyjsko-hinduistyczna świątynia Pura Luhur Poten, gdzie co rok podczas festiwalu Yadnya Kasada miejscowa ludność w pochodzie niesie ofiary z owoców, warzyw, ryżu, by dalej wspiąć się na krawędź Bromo, a następnie wrzucić ofiary do krateru. Wszystko, żeby przebłagać Bogów (Bromo jest bardzo aktywny, więc budzi strach).

Świątynia Pura Luhur Poten w pobliżu wulkanu Bromo

In the middle of nowhere

Kilka dni później wstaliśmy rano, by rozpocząć kolejną „wulkaniczną wyprawę”. Tym razem pojechaliśmy do miejscowości Dieng położonej na wysokości 2000 m n.p.m., dzięki czemu temperatura jest tam całkiem znośna. Miejsce to jest ciągle aktywne geologicznie (ostatnia erupcja miała miejsce w 2018 r.), co dla Jawajczyków jest chlebem powszednim. Miejscowi ostrzegają, aby pod żadnym pozorem nie skracać sobie drogi przejściem na przełaj w miejscach bez ścieżek, ponieważ na Płaskowyżu Dieng spod ziemi często wydobywają się duże ilości dwutlenku węgla i można się udusić.

Na Płaskowyżu Dieng wrze

Płaskowyż Dieng  to  kompleks, jak widać,  czynnych wulkanów  na wysokości ok. 2565 m n.p.m.

Za to widoki są spektakularne. W VIII lub IX wieku wybudowano tu hinduistyczne świątynie, które są najstarszymi kamiennymi konstrukcjami na Jawie, choć daleko im do wspaniałych budowli Prambananu. Trzeba jednak przyznać, że wędrówka wzgórzami wśród pól ryżowych, gorących źródeł, jezior i dymiących kraterów, gdy doda się jeszcze świątynie - dzieło ludzkich rąk sprzed 1000 lat – to absolutnie czas uczty dla podróżnika.

Stara świątynia na Płaskowyżu Dieng

Prawdopodobnie świątynia już tu stała, gdy urodził się nasz Mieszko I

Jeśli fascynują Cię wulkany, to zapraszam obejrzenia tych, które podziwiałam:

1. Taal na Filipinach
  2. Santorin w Grecji
  3. Timanfaya na Lanzerote, Wyspy Kanaryjskie
  4. Eksplozja wulkanu Pinatubo obniżyła temperaturę na Ziemi

Zapraszam też na  pozostałe relacje z Indonezji

Najnowsze artykuły:

04 kwietnia 2024
Maroko, 2023 Maroko skrywa wiele magicznych miejsc, a jednym z nich jest urokliwe miasteczko Essaouira (Assawira), które zachwyca odwiedzających swoim
17 marca 2024
Maroko 2023 Witajcie w hipnotycznym Marrakeszu, gdzie każdy kąt skrywa historię, a każdy krok to wyzwanie dla zmysłów, gdyż zapachy
29 lutego 2024
Maroko 2023 Fez założył pierwszy król Maroka Położenie Fezu jest niesamowite, a panorama miasta z dwóch punktów widokowych usytuowanych na
06 stycznia 2024
Maroko, 2023 Rabat jest jednym z czterech cesarskich miast w Maroku. Jego charakterystyczną cechą jest harmonijne połączenie dawnej architektury z

Witaj na blogu Filmy z plecaka!

Relacje  z 5 kontynentów, filmy, zdjęcia, informacje, rekomendacje.

To ja
Największe atrakcje Birmy

© Wszelkie prawa zastrzeżone. Zdjęcia, filmy i teksty są naszą własnością. Kopiowanie i wykorzystywanie bez pisemnej zgody twórców jest zabronione.

Dwóch patrzy przez okno na tarasy