Najnowsze artykuły:

17 marca 2024
Maroko 2023 Witajcie w hipnotycznym Marrakeszu, gdzie każdy kąt skrywa historię, a każdy krok to wyzwanie dla zmysłów, gdyż zapachy
29 lutego 2024
Maroko 2023 Fez założył pierwszy król Maroka Położenie Fezu jest niesamowite, a panorama miasta z dwóch punktów widokowych usytuowanych na
06 stycznia 2024
Maroko, 2023 Rabat jest jednym z czterech cesarskich miast w Maroku. Jego charakterystyczną cechą jest harmonijne połączenie dawnej architektury z
28 grudnia 2023
Maroko - Sahara Zachodnia Na temat Sahary Zachodniej (bagatela 266 tysięcy km2) dotychczas wiedziałam niewiele. Będąc na początku listopada w
Złote wieżyczki Shwedagon Pagody

Witaj na blogu Filmy z plecaka!

Relacje  z 5 kontynentów, filmy, zdjęcia, informacje, rekomendacje.

To ja
Największe atrakcje Birmy
15 marca 2020

Co warto odwiedzić w południowo-wschodniej części Mauritiusa?

Południowy-wschód Mauritiusa, 2019

Jeśli marzą Wam się bajeczne plaże, baraszkowanie w cieplutkiej, krystalicznie czystej wodzie, nurkowanie z fajką lub całym ekwipunkiem, kuchnia indyjska bez hinduskiej biedy, przepiękne widoki z gór na malownicze wybrzeże, dobre warunki zakwaterowania i egzotyczna przyroda, to wybierzcie Mauritius.

Zobaczcie, co można przeżyć we wschodniej części tej fantastycznej wyspy w  ciągu zaledwie trzech dni.

Oglądaj film - nasyć się widokami pięknych plaż i  innych ciekawostek Mauritiusa, w tym endemicznych ptaków

Spektakularny południowo-wschodni pas wybrzeża

· Blue Bay Marine Park

· Ile des Deux Cocos

· Ile aux Aigrettes

· Pointe d'Esny

· Mahebourg

Blue Bay Marine Park

Pierwsze nasze kroki po wyjściu z lotniska naturalnie skierowaliśmy do taksówki. Do Villas Pingouin w Blue Bay, gdzie mieliśmy się zatrzymać na 3 noce, jechaliśmy aleją porośniętą z obu stron płomieniem Afryki – przepięknym rozłożystym, kwitnącym na czerwono drzewem, którego widok marzył nam się jeszcze w Polsce. Mamy do nich sentyment, gdyż 3 egzemplarze udało nam się wyhodować z nasion i czekamy, aż kiedyś zakwitną.

Rozgościliśmy się nieco w naszym nowym domu, po czym wyruszyliśmy na rekonesans. Okazało się, że do jednego z najlepszych na wyspie miejsc do nurkowania z fajką mamy jakieś 300 metrów.

Drugim wielkim zaskoczeniem był widok „białego” człowieka w masce, ciągnącego na dmuchanym kole drugiego, tym razem malutkiego białego człowieczka, który na całe gardło śpiewa „Szumi dokoła las, czy to jawa, czy sen?...”. W ciągu dwóch następnych tygodni spotkaliśmy jeszcze czwórkę Polaków, czyli rodacy podróżują.

O zachodzie słońca w Blue Bay na wyspie Mauritius

Ile  des Deux Cocos

czyli Wyspa Dwóch Kokosów znajduje się na obrzeżach lazurowej laguny  , po drugiej stronie zatoki Blue Bay.   Miejscowi oferują wycieczki łodzią z przezroczystym dnem na wyspę oraz ze snorkelingiem pośrodku zatoki. Można też wybrać opcję z wizytą na innych pobliskich wysepkach. Na wyspie Dwóch Kokosów   znajduje się piękna willa, wynajmowana zamożnym turystom oraz  ośrodek grupy hotelowej LUX. Nurkowanie w wodach Błękitnej Zatoki, mającej status morskiego parku narodowego to nie lada gratka.   Szkoda tylko, że zjawisko bielenia koralowców wciąż postępuje i, zdaje się, jest nie do powstrzymania.

Świat podwodny w zatoce Blue Bay

Ile aux Aigrettes

Zaraz drugiego dnia wybraliśmy się na Wyspę Czapli -  Ile aux Aigrettes, na której zamiast czapli widzieliśmy kilka osobników żółwia olbrzymiego. Wyspa jest ścisłym rezerwatem, do którego wstęp ma się tylko z przewodnikiem. Opłata za transport w obie strony, wstęp i przewodnika wynosi 800 rupii od osoby.

Widok z wyspy Ile aux Aigrettes

Wizyta na wyspie trwa około 2 godzin. Mówią, że to Mauritius sprzed 500 lat w pigułce. Mam wrażenie, że miejsce to jest nieco przereklamowane, bowiem przedstawia się je jako jedno z MUST SEE na Mauritiusie. Jak dla mnie, to lekka przesada, ale można ją traktować jako tzw. pierwszy strzał, aby zaznajomić się z przyrodą wyspy.

Rzeźba przedstawiająca gatunek sowy z Mauritiusa, który wyginął

Wędrując grupą ogląda się duże hebanowce, dzikie orchidee i rozmaite gatunki palm, w tym jedną, której owoce służyły miejscowym do wyrobu napoju wyskokowego. Na jego fermentację potrzeba zaledwie jednego dnia, co przyczyniło się, jak łatwo się domyśleć, do ogromnej popularności palmy, a w konsekwencji niemal całkowitego jej wyginięcia.

Na wyspie zaangażowany zespół pracowników skutecznie zapobiegł wyginięciu endemicznego gatunku różowego gołębia – synogarlicy rdzawosternej. W 1980 roku zostało ich zaledwie 9 sztuk, a obecnie populacja tych ptaków osiąga liczbę niemal tysiąca osobników.

Słynny maurytyjski ptak dodo - rzeźba w rezerwacie Ile aux Aigrettes

Przewodnik prowadził nas ścieżkami, na których stoją pomniki-rzeźby rodzimych gatunków zwierząt, których już żywych nie zobaczymy, ponieważ wyginęły. Mauritius miał swój gatunek wielkiego żółwia z długą szyją i słynnego ptaka dodo – symbolu kraju, którego wybito prawdopodobnie około 1662 roku. Wizerunek tego endemicznego gatunku wielkiego gołębia, dla mnie wyglądającego bardziej jak ciężarna kaczka, podziwiać można na wszelkiego rodzaju pamiątkach z wyspy.

Rzeźba endemicznego gatunku żółwia, który żył dawno temu na Mauritiusie i wyginął

Rzeźba endemicznego gatunku żółwia, który żył dawno temu na Mauritiusie i zniknął z powierzchni ziemi

Z kolei żółwie olbrzymie żyjące obecnie na Mauritiusie, to gatunek sprowadzony z Seszeli. Podobne rozmiarem do żółwi słoniowych z Galapagos, mogą mieć 120-150 cm długości i ważyć nawet ponad 250 kg! Wysepka Ile aux Aigrettes to jedyne miejsce na Mauritiusie, w którym na wolności spaceruje sobie około 20 dorosłych osobników Aldabra Giant Tortoise.

Plaża Pointe d'Esny

Plaża Pointe d'Esny - jak dla mnie jedna z najpiękniejszych na Mauritiusie

Pointe d'Esny i Mahebourg

Z Wyspy Czapli przepłynęliśmy do Pointe Jerome, skąd mieliśmy tylko kilka kroków do Pointe d'Esny, cudownej piaszczystej plaży. Tu słodka kąpiel w krystalicznych wodach Oceanu Indyjskiego z widokiem na Ile aux Aigrettes oraz porośnięte bujną roślinnością wierzchołki górujące na Mahebourgiem – pobliskim miasteczkiem, położonym w sąsiedztwie lotniska, które znane jest z poniedziałkowego targu w godzinach porannych. Choć handel w tym miejscu odbywa się codziennie, to według przewodnika w poniedziałki targ jest najciekawszy. Niestety nie trafiliśmy tu w poniedziałek, więc bazar nie zrobił na nas większego wrażenia.

Do największych atrakcji tego 15-tysięcznego miasteczka należy Muzeum Morskie, posiadające w swoich zbiorach obrazy z czasów rządów holenderskich (1598-1710), francuskich (od 1722 r.) i brytyjskich oraz piracką broń i stare mapy.

Chcieliśmy odwiedzić Rault Biscuit Factory, małą fabryczkę ciastek z manioku,  działającą od 1870 r., i byliśmy już w drodze, gdy doczytaliśmy w przewodniku, że  niestety w soboty i niedziele jest zamknięta.   Zamiast ciastek kupiliśmy bagietkę nieopodal świątyni Notre Dame des Agnes, która powstała w 1848 r. oraz przeszliśmy obok pobliskiego głównego meczetu. Jak wiadomo podstawową religią na Mauritiusie jest hinduizm, lecz wyznawcy innych religii współistnieją sobie w harmonii. Można - można.

Co prawda Mahebourg nie posiada wielu ciekawych miejsc z punktu widzenia turysty, za to stanowi największe miasto południowo-wschodniej części wyspy i węzeł komunikacyjny, z którego autobusem wyruszyliśmy na podbój Mauritiusa.

Narowiste wybrzeże południowe

· La Vanille Nature Park

· Odcinek wybrzeża od Baie du Cap w stronę Le Morne

La Vanille Nature Park

Wiedzieni niedosytem widoku żółwi, pojechaliśmy do La Vanille Nature Park, z którego relacja jest tu. Warto było. Nie mieliśmy ochoty zatrzymywać się na południowym wybrzeżu, którego plaże uchodzą za niebezpieczne, ponieważ ta część wybrzeża jest nawiedzana przez silne prądy. Tego dnia autobusy zdominowały nasze życie. Przemierzaliśmy Mauritius pięcioma liniami autobusowych i dodatkowo z taksówką, tak więc południowe wybrzeże oglądaliśmy przez mniej lub bardziej zabrudzone okna.

Odcinek od Baie du Cap do Le Morne

Mogę z czystym sumieniem polecić trasę na odcinku od Baie du Cap w stronę Le Morne, podczas której delektowaliśmy się widokiem jednej z najpiękniejszych linii brzegowych na wyspie (trochę widać ją na filmie). W ten sposób dotarliśmy do La Gaulette na wybrzeżu zachodnim.

Zapraszam do innych relacji   z pięknego Mauritiusa:

1. La Vanille Nature Park – bliskie spotkanie z 1000 żółwi
  2. Ogród botaniczny Pamplemousses - grejpfrut wart grzechu

3. Osobisty przewodnik po zachodnim wybrzeżu Mauritiusa
  4. Rajskie plaże na wschodnim wybrzeżu Mauritiusa

Trasę i wiadomości ogólne oraz praktyczne na temat Mauritiusa znajdziesz  klikając TU

© Wszelkie prawa zastrzeżone. Zdjęcia, filmy i teksty są naszą własnością. Kopiowanie i wykorzystywanie bez pisemnej zgody twórców jest zabronione.

Dwóch patrzy przez okno na tarasy