Najnowsze artykuły:

17 marca 2024
Maroko 2023 Witajcie w hipnotycznym Marrakeszu, gdzie każdy kąt skrywa historię, a każdy krok to wyzwanie dla zmysłów, gdyż zapachy
29 lutego 2024
Maroko 2023 Fez założył pierwszy król Maroka Położenie Fezu jest niesamowite, a panorama miasta z dwóch punktów widokowych usytuowanych na
06 stycznia 2024
Maroko, 2023 Rabat jest jednym z czterech cesarskich miast w Maroku. Jego charakterystyczną cechą jest harmonijne połączenie dawnej architektury z
28 grudnia 2023
Maroko - Sahara Zachodnia Na temat Sahary Zachodniej (bagatela 266 tysięcy km2) dotychczas wiedziałam niewiele. Będąc na początku listopada w
Dziewczynka z wyspy Sumbawa w Indonezji
25 listopada 2017

Smoki z Komodo, Indonezja

Na wyspie Flores, oprócz 14 aktywnych wulkanów, znajdują się dwie spektakularne atrakcje, które przyciągają podróżników, choć nie w takich ilościach, jak na to zasługują. Są to dwa z około 50 indonezyjskich parków narodowych: Park Narodowy Keli Mutu (patrz artykuł „Zmieniające barwę jeziora i arcyciekawe wioski na Flores) i Park Narodowy Komodo.

Park Narodowy Komodo leży na dziesiątkach, jeśli nie setkach, maleńkich wysepek niedaleko Flores. Największe z nich to Komodo, Rinca i Padar. Postanowiliśmy odwiedzić kilka z nich i wybraliśmy się w 4-dniowy rejs na Lombok, po drodze odwiedzając Komodo, Rincę, Sumbawę i pomniejsze wysepki porozrzucane wśród bajecznie kolorowych raf koralowych. Nic lepszego nie mogło nam się przytrafić.

Wyruszyliśmy z Labuanbajo na Flores. W miejscowej informacji turystycznej zapisaliśmy się na wycieczkę.

Mapa trasy rejsu z Flores na Lombok w Indonezji

Nasza trasa morsko-lądowa z Flores na Lombok

Mieliśmy płynąć 8-osobową łódką. I popłynęliśmy w składzie 3-osobowej wycieczki (my i dziewczyna z Nowej Zelandii) z czwórką załogi.

Płynie sklep z pamiątkami

Podczas rejsu czuliśmy się jak książęta, jedząc fantastyczne potrawy z owoców morza, łowiąc ryby na samą żyłkę i haczyk, nurkując w barwnym świecie podwodnym (jedne z najpiękniejszych raf, jakie widzieliśmy), obserwując przelot nietoperzy przy zachodzącym słońcu i oczywiście zwiedzając Park Narodowy Komodo.

Łódka rybacka w porcie Labuhanbajo na Flores

Takie łódki cumowały w porcie  Labuhanbajo

Park jest rezerwatem takich zwierząt morskich jak żółwie, delfiny oraz wieloryby.

Ale jak już się pewnie domyślacie, tym, co nas tu przywiodło był żyjący tu w naturalnych warunkach endemiczny gatunek gada – waran z Komodo, zwany również ze względu na mięsożerność i wygląd „smokiem z Komodo".

Smok z Komodo w Indonezji

Do waranów  z Komodo lepiej blisko nie podchodzić

To największa żyjąca jaszczurka na świecie (do 3-4 m długości i 300 kg masy ciała), występująca tylko na obszarze Parku Narodowego i na wyspie Flores. Główna siedziba parku znajduje się na wyspie Komodo, ale więcej smoków udało nam się zobaczyć na wyspie Rinca (choć Wikipedia podaje, że jest tu 1300 osobników, na Komodo – 1700, a na Flores najwięcej, bo 2000).

Spacerujemy po wyspie Rinca, na której też żyją warany z Komodo

Słońce na wyspie Rinca pali niemiłosiernie

W parku chodzi się w niewielkich grupach z dwoma lub jednym przewodnikiem „uzbrojonym” w długi kij. Ponoć siła uderzenia potężnego ogona warana równa się sile 2 ton. Potrafi on biec za ofiarą z prędkością 20 km/h (sprawdziłam, że z tą prędkością biegają najszybsi maratończycy, więc szanse ucieczki w przypadku przeciętnego człowieka są raczej marne), albo też płynąć za nią.

Waran z Komodo, Indonezja

W jadłospisie tych jaszczurów znajdują się ptaki i ssaki takie, jak bawoły,

Bawół szuka ochłody w kałuży na wyspie Komodo

Bawół szuka ochłody na wyspie Komodo, Indonezja

antylopy i dzikie świnie. Prawdopodobnie oprócz garnituru 60 zębów, są wyposażone w jad, więc wystarczy, że nadgryzą ofiarę nawet sporych rozmiarów, a ta później stopniowo słabnie i umiera. Nie ma co dyskutować – ich wygląd i to co o nich wiemy budzi respekt.

Jeden ze wspaniałych zachodów słońca podczas 4-dniowego rejsu

Zachód słońca podczas 4-dniowego rejsu z wyspy Flores na Lombok w Indonezji

Kolejny zachód słońca podczas 4-dniowego rejsu

Po trzech dniach dotarliśmy na Lombok, nie łodzią, a autobusem, bo naszemu wspaniałemu kapitanowi rozchorował się ktoś z rodziny i musiał zakończyć nasz rejs wcześniej. Wysadził nas na wyspie Sumbawa i kupił bilety na autobus, który wjeżdża na prom i dociera do wyspy Lombok.

Odpływamy z wyspy Sumbawa na Lombok w Indonezji

Żegnamy wyspę  Sumbawa, tym razem płyniemy promem na sąsiednią wyspę Lombok

Lombok nie jest  wyspą turystyczną, jak sąsiadująca z nią Bali, ale może właśnie na tym polega jej urok. Można tu podziwiać piękne tarasy ryżowe, podobnie jak Bali oraz plaże z białym piaskiem i turkusową wodą, szczególnie na południowym wybrzeżu, które są bardziej urodziwe niż na Bali. Małe wioski z kolorowymi targowiskami, porty rybackie, właściwie dość brudne, ale bardzo ciekawe i uśmiechnięci ludzie, reagujący z zaciekawieniem na przybyszów.

Z pewnością byliśmy tu za krótko, bo spieszno nam było do jeszcze bardziej idyllicznych plaż na Gili Islands, ale to już inna historia.

Uśmiechnięta mieszkanka wyspy Lombok

Mieszkańcy  wyspy Lombok byli przesympatyczni

Organizacja

My dostaliśmy się na Lombok od wschodu (autobusem i promem z Sumbawa), lecz można też przepłynąć tu promem z Padangbai na Bali (podróż trwa około 6 godzin; koszt ok. 15-20 zł) lub przelecieć samolotem z Denpasar na Bali do Mataram (kilka lotów dziennie liniami lotniczymi: Garuda Air, Lion Air, Merpati Air, Batavia Air, Trans Nusa Dua, Wings Air).

Sąsiadująca z Lombok Bali rozkochała nas w sobie, ale jeśli ktoś wybiera się na Bali z myślą o srebrzystych plażach, to może się zawieźć. Proponuję na plażowanie przenieść się na Lombok. Oprócz tego na Lombok jest taniej.

Dziewczynka z wyspy Flores

Dziewczynka z wyspy Sumbawa

Port, z którego wyruszyliśmy w rejs Flores-Lombok w Indonezji

Wyruszyliśmy z portu Labuanbajo na Flores

Zachwycający rejs Flores-Rinca-Komodo-Sumbawa-Lombok

Witaj na blogu Filmy z plecaka!

Relacje  z 5 kontynentów, filmy, zdjęcia, informacje, rekomendacje.

To ja
Największe atrakcje Birmy

© Wszelkie prawa zastrzeżone. Zdjęcia, filmy i teksty są naszą własnością. Kopiowanie i wykorzystywanie bez pisemnej zgody twórców jest zabronione.

Dwóch patrzy przez okno na tarasy