Z Dahab do  Kairu, Egipt

Dahab dla spragnionych spokoju i nurkowania

Nasza egipska przygoda zaczęła się od miasteczka Nuweiba na półwyspie Synaj, do którego dopłynęliśmy promem z Akaby w Jordanii. (Prom pływa codziennie. Zwykły rejs trwa pięć godzin, a szybki - dwie. Cena od 32$ za osobę). Port położony jest kilka kilometrów na południe od centrum miasta, w którym ponoć można znaleźć kilka tanich knajpek i kantorów. My jednak czym prędzej chcieliśmy przedostać się do Dahab – spokojnego miasteczka nad Morzem Czerwonym, stanowiącego raj dla amatorów nurkowania. Wkrótce przekonaliśmy się, że o szybkim tempie możemy zapomnieć mimo, że dość sprawnie znaleźliśmy taxi-busa, lecz naszego kierowcę dopadła silna potrzeba pomodlenia się, więc na przydrożnym parkingu rozłożył swój podróżny dywanik i zwróciwszy się w stronę Mekki, odprawił swe rytuały, by po kwadransie ruszyć dalej.

Nasz bogobojny kierowca wysadził nas przy Deep Blue Diving Centre, na końcu głównej ulicy wiodącej do nabrzeża Dahab. Korzystając z całkiem sporej oferty noclegowej w przyzwoitych cenach, wybraliśmy pobliski hotel z basenem. W niewielkim Dahab, pełnym sympatycznych knajpek, panuje dość swobodna atmosfera jak na kraj muzułmański. Mogliśmy biesiadować i sączyć drinki siedząc na beduińskich dywanach, obłożeni kolorowymi poduchami i podziwiając turkusowe wody Zatoki Akaba przy muzyce Bryana Adamsa. Cóż za wspaniała odmiana po piaskach pustyni Wadi Ramm w Jordani. Nie żeby nam się tam nie podobało, tylko ciepłe morze, piaszczyste wybrzeże i dobre warunki do nurkowania lub snorkelingowania robią swoje.

Okolice Dahabu-Egipt

Góra Synaj

Na Półwyspie Synaj znajduje się góra Synaj wysoka na 2.285 m, która jest drugim pod względem wysokości szczytem Egiptu, po sąsiadującej z nią górze Świętej Katarzyny (2.642 m n.p.m). Jest ona wyjątkowym miejscem dla chrześcijan, żydów i muzułmanów, gdyż to tu ludzie otrzymali Dziesięcioro Przykazań. Na górę Synaj wiodą 2 szlaki rozpoczynające się tuż za Klasztorem Św. Katarzyny, celem pielgrzymek chrześcijan, wybudowanym z rozkazu cesarza Justyniana (VI w.) u podnóża góry, w miejscu gdzie Mojżeszowi ukazał się Bóg pod postacią gorejącego krzewu.

Półwysep Synaj-Egipt

Kair

Autobusem dalekobieżnym wyruszyliśmy z Dahab do Kairu. Jechaliśmy prawie 12 godzin. mijając po drodze Kanał Sueski, niestety wieczorem i na dodatek autobus pokonywał ten odcinek w tunelu pod kanałem. Jednym słowem, kanału nie widzieliśmy (i tak ponoć zabronione jest jego fotografowanie).

"Najwspanialsza metropolia świata, ogród wszechświata, miejsce, w którym spotykają się narody, ludzkie mrowisko, stolica islamu, siedziba władzy” – pisał o Kairze Ibn Chaldun, jeden z najwybitniejszych średniowiecznych historyków świata arabskiego.

Dziś zespół miejski – tzw. Wielki Kair - liczy sobie blisko 17,3 mln mieszkańców. Metropolia przywitała nas smogiem pomieszanym z piaskiem pustyni i przytłoczyła chaosem. Patrząc na miasto z cytadeli Saladyna zastanawiałam się, jak można żyć w takim piekiełku. Sami zobaczcie na filmie, jak przygnębiający był to widok. Będąc po raz drugi w Kairze, kiedy w powietrzu nie było już piasku, a niebo odzyskało swój błękit, miasto wydało mi się jakby ładniejsze. A jednak da się oswoić tego stwora.

Kair-Egipt

Głównym punktem tzw. muzułmańskiego Kairu jest cytadela, której budowę rozpoczął budzący strach wśród krzyżowców Saladyn. Zlecił budowę murów i umocnień, a dopiero  jego następcy uczynili z obiektu rezydencję sułtańską. W kompleksie znajduje się 5 meczetów, z których jeden – Meczet Alabastrowy wspaniale prezentuje się z pewnej odległości, natomiast z bliska nieco rozczarowuje, ukazując pokrycie kopuł cynową blachą. Za to w środku, ozdobiony mnóstwem kulistych lamp i żyrandoli, czaruje niepowtarzalnym nastrojem.

Inną odsłoną miasta jest Kair koptyjski, który swe lata świetności przeżywał przez blisko tysiąc lat między rządami faraonów a muzułmanów. Około 10% ludności Egiptu stanowią chrześcijanie obrządku koptyjskiego. Kościół św. Sergiusza i Bachusa to jeden z najstarszych kościołów w Egipcie (prawdopodobnie z V w.). Wiąże się z nim legenda, według której w podziemnej krypcie ukrywała się Święta Rodzina w czasie swojej biblijnej ucieczki do Egiptu.

Kościół koptyjski w Kairze-Egipt

Z kolei główną atrakcją centrum miasta jest słynne Muzeum Egipskie, w którym można obejrzeć maskę Tutanhamona oraz tysiące innych eksponatów z bogatej historii Egiptu.

Wielka Piramida Cheopsa w Gizie-Egipt

Spośród 7 cudów świata starożytnego przetwały tylko one – piramidy w Gizie, z Wielką Piramidą Hufu (Cheopsa) i legendarnym Sfinksem. Transport publiczny w kierunku piramid w Gizie odjeżdża z Midan Tahrir, a jazda trwa prawie godzinę. My wzięliśmy taksówkę, która po chwili negocjacji okazała się całkiem niedroga.

⇒ więcej relacji z Egiptu

Największe atrakcje Birmy

Filmy z plecaka

Blog podróżniczy. Filmy, zdjęcia,

informacje z 5 kontynentów.

Witaj, jestem  Violetta.

Razem z mężem Darkiem

odwiedziliśmy  ponad 50 krajów.

Ja robię filmy, Darek zdjęcia

Szukasz pomysłu na podróż?

Tu znajdziesz inspirację.

Kliknij, jeśli  podoba Ci się blog

Udostępnij znajomym

Nietypowy początek podróży po Egipcie

01 lutego 2018
Giza-EGIPT
12 listopada 2018
Cuzco w Peru Pępek świata - tak Inkowie nazywali Cuzco, stolicę swojego Imperium. Miasto było potężne i zamożne jak Rzym,
04 listopada 2018
Najwyżej położona nie-stolica i jezioro żeglowne na ziemi La Paz znaczy pokój La Paz liczące ponad 2 mln mieszkańców jest
25 października 2018
Rio de Janeiro i Parati w Brazylii Rio de Janeiro zostawiło nas na wdechu. W ogóle Brazylia okazała się pełnym
20 października 2018
Okolice Szanghaju, Chiny 2014 Są w świecie miejsca magiczne. Według mnie jednym z nich jest Xitang (西塘古镇), miasto, w którym

Najnowsze artykuły:

Jestem bardzo ciekawa Twojej opinii? Daj znać, jakie są Twoje wrażenia. Czekam na Twój  komentarz.

Chętnie odpowiem na Twoje pytania.  Pozdrawiam   !

Dwóch patrzy przez okno na tarasy

© Wszelkie prawa zastrzeżone. Zdjęcia, filmy i teksty są naszą własnością. Kopiowanie i wykorzystywanie bez pisemnej zgody twórców jest zabronione.